БИЛИМ БУЛАГЫ

KR

Кыргыз адабияты — различия между версиями

(Мен-жазуучу)
 
(не показаны 2 промежуточные версии 2 участников)
Строка 2: Строка 2:
 
<div class="row kyr-bg"><div class="maintext large-8 medium-7 columns"> <!-- Page Content -->  
 
<div class="row kyr-bg"><div class="maintext large-8 medium-7 columns"> <!-- Page Content -->  
 
== Адабият дүйнөсүндө сизди эмнелер күтөт? ==
 
== Адабият дүйнөсүндө сизди эмнелер күтөт? ==
<div class="lblkl">''Романды компьютердин  экранынан окуганга караганда жылуу-жумшак орундукка отуруп алып, китепти колго кармап окуган жагымдуу экени шексиз.Ошентсе да белгилүү бир символду басып адабий саякатка чыгуу, видео  же мультфильм көрүү, адабиятка үндөш музыкалык чыгарма тыңшоо, же  экранга түшүндүрүүчү  тексттерди  «чакыруу», башкача айтканда маалыматтар аркылуу керектүү маалыматка өз жолуңу салуу  кызыктуу эмеспи. Китепти улам «барактап» эч нерсени бошко кетирбейсиз: чыгармаларга тартылган сүрөттөр,  каармандардын үндөрү, ырларды көркөм окуу, пайдалуу кеңештер кызыктуу жана жылмайткан, карикатуралага көңүл бурасыз…''
+
<div class="lblkl">''Адабият – акыл булагы! Ал эми мультимедиялык комплекстин жардамы менен ошол булактын көзүн кеңейтүүгө болот. Көркөм чыгармалардын негизинде тартылган кинофильмдерди, спектаклдерди көрүү, музыка угуу, алардын аудио-видео версиялары менен таанышуу, көркөм сүрөт өнөрүндөгү же айкелчиликтеги адабий кейипкерлердин ааламына жасаган саякатыбызды мазмундуу, пайдалуу жана кызыктуу кылаары бышык.''
<p align="center" style="font-weight:bold;">Дүйнөлүк адабият жана китеп окуунун сырлары тууралуу өзүнүздүн түшүнүгүңүздү кеңейткиңиз келеби? Биздин бөлүмдөрдү барактап, окуу рахатына батыңыз!</p>
+
<p align="center" style="font-weight:bold;">Мультимедиялык билим берүү ресурсунун жардамы менен кыргыз адабияты тууралуу түшүнүгүбүз байып, тереңдей турганына ишенебиз.</p>
 
</div>
 
</div>
  
{{center|[[Файл:BB Adbiat KG new.mp4|640px|link=]]}}
+
{{center|[[Файл:BB_Adbiat_KG_new.mp4|600px|link=]]}}
  
==Адабий саякат==
 
{{left-p|[[file:Adabiyat.gif|class=show-for-large-up|150px|center|Адабий саякат]]}}
 
{{center-p|[[file:Adabiyat.gif|class=hide-for-large-up|150px|center-p|Адабий саякат]]}}
 
Дүйнө картасы боюнча адабий саякатка жол тартып, эң белгилүү акын-жазуучулар жашаган өлкөлөрдө болуп, доорлордун руху сакталган сейил бактарды аралап, башка кылымга, башка жагдайга кабылып, автордукуна конок болуп, анын үй бүлөлүк альбомунан сейрек сүрөттөрүн көргүңүз келеби? Мындан тышкары: дүйнөдөгү эң кооз жана өзгөчө китепканаларды көрүүнү каалайсызбы? А балким, китеп окуган адамдардын бедиздерине назар салгыңыз келип жүрбөсүн? Анда бул бөлүм сиз үчүн. Биз менен саякатка чыгыңыз! Өзүнүздүн багытыңызды тандаңыз!
 
  
==Каармандар дүйнөсүнө сүңгүп==
+
'''Адабият галереясына саякат'''
{{left-p|[[file:Adabiyat1.jpg|class=show-for-large-up|170px|center|Каармандар дүйнөсүнө сүңгүп]]}}
+
«Көркөм сөз» деген эмне?! Анын адам турмушуна таасирин тийгизген кудурети эмнеде?! Жашоону кооздукка бөлөп, эчен түрлүү сезимдерди жаратып, бирде кайгыртса, бирде кубанткан, келечекке шыктандырып кайрат-күч берген көркөм сөздүн күчү тууралуу кенен билгибиз келсе бул бөлүм жардамга келет. Ар бир автор жараткан көркөм дүйнөнү аралап, андагы каармандарга аралашып саякат жасоону кааласак кыргыз адабиятынын ааламына баш багалы!
{{center-p|[[file:Adabiyat1.jpg|class=hide-for-large-up|170px|center-p|Каармандар дүйнөсүнө сүңгүп]]}}
 
Адабий каармандардын санынын көптүгүнөн кайсы китеп сүйүүчү болбосун чаташат.. Персонаж деген ким? Адабий каарман менен аны жакындаштырган эмне? Ал эми «түбөлүк  образ» – бул да  каарманбы же андай эмеспи? Белгилүү чыгармалардын каармандары кино тасмада кандай чагылдырылган, алар сиздин элестетүүңүзгө туура келеби?  Дүйнөнүн ар кайсы шаарларындагы ойдон чыгарылган каррмандардын музейи тууралуу уктуң беле?<br>
 
Каармандар дүйнөсүнө сүңгүп, өзүңүзгө сырларды ачып, ар түрдүү адабий багыттардагы каармандарды айырмалаганды үйрөнүү менен персонаждар, аларды кантип сүрөттөө, салыштырууга боло тургандыгын билесиздер. Мындан тышкары, Черногориянын принцессасын эмне үчүн Алтынай деп аташкандыгын биле аласыз? – мына ушулардын бардыгы тууралуу аталган бөлүмдөн таанышууга болот.
 
  
==Жазуу өнөрүнүн сырлары==
+
'''Каармандар дүйнөсүнө сүңгүп'''
{{left-p|[[file:Adabiyat2.jpg|class=show-for-large-up|180px|center|Жазуу өнөрүнүн сырлары]]}}
+
Көркөм чыгарманын каармандары менен жакындан таанышкан учурда алардын ички сезимдери, толгонуулары, карама-каршылыктарына туш болобуз. Бул «бейтааныш тааныштардын» ички дүйнөсүн ачып берген жазуучунун чеберчилигине таң калабыз. Көркөм чыгарманы окугандан кийин каармандардын ар бири биздин турмушубуздан орун алып, коштоп жүрөт. Биздин турмуштук ар кандай кырдаалдарда аларга кайра-кайра кайрыла турганыбыздын сыры эмнеде деген суроого жооп табууга бул бөлүмдө аракет кылабыз.
{{center-p|[[file:Adabiyat2.jpg|class=hide-for-large-up|180px|center-p|Жазуу өнөрүнүн сырлары]]}}
 
Көркөм адабият деген эмне? Качан жана кантип жаралган, анын негизги өзгөчөлүктөрү кандай?  Эмне себептен адабият менен искусство тамырлаш, ал эми жазуучулар өзгөчө адамдар деп эсептелет  ? Анын адамга тийгизген сыйкырдуу күчү жана түбөлүктүүлүгүнүн сыры эмнеде ? Бул бөлүм сизди көркөм сөздүн жашыруун сырларына аралашууга,  ар кандай авторлордун жазуучулук чеберчиликтерин ачууга  мүмкүндүк берет.  
 
  
==Мен - окурманмын==
+
'''Жазуучунун өнөрканасы'''
{{left-p|[[file:Adabiyat3.jpg|class=show-for-large-up|170px|center|Мен - окурман]]}}
+
Акын, жазуучу деген ким? Көркөм чыгарма кантип жаралат? Каармандардын образын ачууда же, табиятты укмуштуудай келиштире сүрөттөөдө жазуучу сөздү кайдан табат? Кандай сөздөрдү пайдаланат? Чебер жазуучу болуу үчүн эмне зарыл? Мына ушул өңдүү табышмактуу көптөгөн суроолорго жооп табуу үчүн ушул бөлүмгө кайрылсак, балким жооп аларбыз…
{{center-p|[[file:Adabiyat3.jpg|class=hide-for-large-up|170px|center-p|Мен - окурман]]}}
 
Көркөм адабиятты окуунун эмне зарылчылыгы бар? Бул суроого ар ким ар кандай жооп берет. Окумуштуулар  биздин келечегибиз китеп окууга байланыштуу деп эсептешет. Кантип? Чыгармаларда бейтааныш, түшүнүксүз нерселер көп орун алган эмеспи? Эмне себептен улуу немец жазуучусу Иоганн Вольфганг Гете 80 жашка чыгып да, чындап китеп окууну үйрөнө албагандыгы тууралуу айткан? Аталган бөлүм  мына ушул жана башка суроолорго жооп табууга жардам берет..
 
  
==Мен-жазуучумун==
+
'''Мен окурманмын'''
{{left-p|[[file:Adabiyat4.jpg|class=show-for-large-up|170px|center|Мен-жазуучу]]}}
+
Китеп окуу менен өзүбүздүн жана өзгөнүн дилин ачабыз. Окуган китептин маани-маңызын жеткире түшүнө алуу – дил ачуу менен барабар. Кантип окугандын баарын түшүнсө болот? Окуп түшүнүү бул өнөрбү, жөндөмбү же жөн гана кунт коюп окуубу? Анан калса, ар бир окурман чыгармадан өзүнүн гана дүйнөсүн ачат эмеспи. Ал эми биздин окурмандык жөндөм-шыгыбыз кандай болду экен? Дегеле көркөм чыгарма окуунун канчалык зарылдыгы бар?
{{center-p|[[file:Adabiyat4.jpg|class=hide-for-large-up|170px|center-p|Мен-жазуучу]]}}
 
«Өтө зарыл! Дилбаян жазууга жардам бериңиздер!» ушул өңдүү өтүнүчтөрдү интернет айдыңынан көп кезиктирүүгө болот. Моюнга алалы, ушундай «драманы» көпчүлүгүбүз башыбыздан өткөрдүк беле?
 
Бул бөлүм чыгармачылык иштерди аткаруу үчүн ар түрдүү куралдарды сунуштайт жана зарыл ресурстарды тандап алып, ар кандай тексттерди жазып, башка чыгармачылык иштерди аткарып, ишибизди жөнгө салууга жардам берет.
 
  
==Мээримдүү китептер==
+
'''Мен жазуучумун'''
<div class="textblock">Окугандан кийин мээримдүү кыла турган 6 китеп</div>
+
Көркөм чыгарманы окуу менен ажайып дүйнөгө кабылабыз. Ошол көркөм дүйнөнү жаратуу талыкпаган эмгекти, чымырканган изденүү, толгонууну талап кылат. Чыгармачылыктын түгөнбөгөн машакатын чыгарманын айрым үлгүлөрүн өзүбүз жазган учурда байкайбыз. Чыгармачылык иштин түрлөрүн кантип жазууга болот, анын ыкмалары, талаптары кандай боло турганын ушул бөлүм аркылуу билсек болот.
<div class="lblkl">''Оор жана бүдөмүк китептер да болот, ошол эле учурда сенин жан дүйнөңдү күн нуруна толтуруп, жылмаюу тартуулап,бир аз да болсо бактылуу, демек бир аз да болсо мээримдүү кыла алган китептер бар.''</div>
 
{{left-p|[[file:Adabiyat14.jpg|class=show-for-large-up|140px|center|Каакым шарап]]}}
 
{{center-p|[[file:Adabiyat14.jpg|class=hide-for-large-up|140px|center-p|Каакым шарап]]}}
 
'''Рэй Брэдбери  «Каакым шарап» («Вино из одуванчиков»)'''<br>
 
Он эки жаштагы баланын жаркын  дүйнөсүнө аралашып, аны менен кубанычтуу жана кайгылуу, табышмактуу жана коркунучтуу окуяларга толгон бир жай мезгилин чогуу жашаңыз; сен ар бир күнү укмуштуудай ачылыштарды жасасаң бул – жай мезгили, анын эң башкысы – сен тирүүсүң, сен дем чыгарып, сен сезип атасың. Эскирбеген классика, сизге жаанчыл күнү да, күн нурундай маанай тартуулайт.<br clear=all />
 
{{left-p|[[file:Adabiyat15.jpg|class=show-for-large-up|140px|center|Поллианна]]}}
 
{{center-p|[[file:Adabiyat15.jpg|class=hide-for-large-up|140px|center-p|Поллианна]]}}
 
'''Элинор Портер «Поллианна»'''<br>
 
Жашоонун жаркын гана жактарын көрө билүү жеңилби? Балким, андай эместир: кантсе да биз  көйгөйлөрү толтура  чоңдордон эмеспизби, жакшы нерсе аз болорун эң сонун  билебиз. Бирок, кубанычты оюндан, андан кийин турмуштук
 
принциптерден жасай алсак, анда чындыкка башкача көз караштан карай алабызбы? Поллианнанын тарыхы – чыныгы антидепрессант.<br clear=all />
 
{{left-p|[[file:Adabiyat16.jpg|class=show-for-large-up|140px|center|Кичинекей  ханзаада]]}}
 
{{center-p|[[file:Adabiyat16.jpg|class=hide-for-large-up|140px|center-p|Кичинекей  ханзаада]]}}
 
'''Антуан де Сент-Экзюпери «Кичинекей  ханзаада»'''<br>
 
Эгер сиз абдан чоңоюп калганыңызды жүрөксүү менен түшүнүп, жылдыздуу асманды карап, суроо бергенди  токтотуп, жашоону сандар менен өлчөп, гүлдөрдү жактырбай баштасаңыз, анда «Кичинекей принцти» окуңуз! Бул китеп адамдын өзүнө өзүн кайрып берген китептердин бири.<br clear=all />
 
{{left-p|[[file:Adabiyat17.jpg|class=show-for-large-up|140px|center|Чоочун]]}}
 
{{center-p|[[file:Adabiyat17.jpg|class=hide-for-large-up|140px|center-p|Чоочун]]}}
 
'''Макс Фрай «Чоочун»'''<br>
 
Фантастика жана мистика, детективдүү сюжет жана жомок, ирониялык пародия жана философиялык притча кылдаттык менен аралаштырылып, кенендик менен юмор болушунча кошулган бул чыгарма автордун визиттик карточкасы болуп калды. Кадимки эле трамвай-дүйнөлөрдү аралаган саякат  унаасына, ал эми  түштөгү шаар –ажайып чындыкка айланат.<br clear=all />
 
{{left-p|[[file:Adabiyat18.jpg|class=show-for-large-up|140px|center|Бейиш жаныбызда]]}}
 
{{center-p|[[file:Adabiyat18.jpg|class=hide-for-large-up|140px|center-p|Бейиш жаныбызда]]}}
 
'''Фэнни Флэгг «Бейиш жаныбызда»'''<br>
 
Сизди адам бактысынын уюткусу  Фэнни Флэггдин романында күтөбүз. Чаалыкпас Элнер бышып турган жемишти жыйноо үчүн инжир дарагына чыгып, бир көз ирмемде Кудайдын өзү, Бейиштин жашоочулары менен сүйлөшөт. Ал учурда Элнер жок, жер бетинде чаң тополоң башталат. Таттуу Бейиш чындап  эле жаныбызда болгондой, биз сүйгөн адамдардын арасында болгондой сезим тартуулаган жаркын чыгарма.<br clear=all />
 
{{left-p|[[file:Adabiyat19.jpg|class=show-for-large-up|140px|center|Алча менин чоң атам]]}}
 
{{center-p|[[file:Adabiyat19.jpg|class=hide-for-large-up|140px|center-p|Алча менин чоң атам]]}}
 
'''Анжела Нанетти «Алча менин чоң атам»'''<br>
 
Старик Оттавиано отургузган алча дарагы небересинин ынак досуна айланат. Мына ошентип «алча дарагы, ал үчүн жашаган адам өлбөйт» деген ойго ишенип, өсүмдүктү уга билген өзгөчө чоң ата тууралуу тарых жаралат. Чоң турмуштук : өмүр-керемет – экендигин далилдеген кичинекей китеп.<br clear=all />
 
 
 
 
 
'''Кыргызстандык жазуучу Москвада адабий чеберчилик жагынан өзгөчө жетишкендиги үчүн сыйланды'''.<br clear=all />
 
Москвада Евразиялык чыгармачылык союз өткөргөн Эл аралык «Евразиялык сыйлыктарды» ыйгаруу боюнча салатанат болуп өттү. Сыйлык  жыл сайын үч номинацияда ыйгарылат: илим, искусство жана адабият. Лауреаттарга алтын  статуэтка, медаль жана сертификат тапшырылат.<br>
 
2017-жылы эл аралык калыстар  лауреаттарды аныкташты. Алар:  Россия, Англия, Индия, Непал, Украина, Азербайжан, Казахстан жана  Кыргызстандык авторлор.<br>
 
Адабият тармагында  кыргыз жазуучусу Султан Раев алтын лауреат болду. Ага  сыйлык 2015-жылы Лондондо  жарык көргөн «Жанжаза» китеби үчүн  ыйгарылды. Роман  2013-жылы Кыргызстандагы «Жылдын мыкты романы»  деп табылган. Презентациясы Кембриж жана Лондон университеттеринде өткөн.<br>
 
Азыркы учурда китеп бир нече тилге которулган. 2017-жылы  Сеулда  корей тилинде, Анкарада түрк тилинде жарык көргөн.<br>
 
  
 +
== Аларды бүт дүйнө тааныйт ==
 +
<div class="row"> <div class="large-8 large-centered columns">
 +
</div>
 +
  <div class="large-10 column">
 +
<div style="width:450px;">
 +
<ul class="example-orbit" data-orbit="" data-options="animation:slide; pause_on_hover:true; animation_speed:500; navigation_arrows:true; resume_on_mouseout: true; timer_speed:4500;" >
 +
  <li class="active">
 +
    [[Image:A Osmonov.jpg|slide 1]]
 +
    <div class="orbit-caption">
 +
      Алыкул Осмонов
 +
    </div>
 +
  </li>
 +
  <li>
 +
    [[Image:Balasagyn.jpg|slide 2]]
 +
    <div class="orbit-caption">
 +
    Юсуп Баласагын
 +
    </div>
 +
  </li>
 +
<li>
 +
    [[Image:Tokombaev.jpg|slide 3]]
 +
    <div class="orbit-caption">
 +
    Аалы Токомбаев
 +
    </div>
 +
  </li>
 +
<li>
 +
    [[Image:Kasymbekov.jpg|slide 4]]
 +
    <div class="orbit-caption">
 +
    Төлөгөн Касымбеков
 +
    </div>
 +
  </li>
 +
<li>
 +
    [[Image:A Aitmatov.png|slide 4]]
 +
    <div class="orbit-caption">
 +
  Чынгыз Айтматов
 +
    </div>
 +
  </li>
 +
</ul>
 +
</div>
 +
  </div>
 +
  </div>
 
</div>
 
</div>
 
<!-- Sidebar -->
 
<!-- Sidebar -->
Строка 77: Строка 70:
 
<div class="shadow radius sbstyle">
 
<div class="shadow radius sbstyle">
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric" style="background-color:orange;">Китеп окуунун пайдасы жөнүндө</div>
+
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric" style="background-color:orange;">Кыргыз адабиятына киришүү</div>
 +
</div>
 +
<span class="firstcharacter">К</span>ыргыз адабияты көп тармактуу, көп жанрлуу жана ар кыл тармактарда калыптанган жана өнүккөн адабият. Кыргыз адабияты бир нече курамдык бөлүктөн турат. Мына ушул курам кийинки мезгилде андан ары кеңейип, ага кызыктуу фактылар кошулганын байкоого болот. Адабият тарыхчысы О. Ибраимовдун пикири боюнча: 1) фольклор жана оозеки адабият, 2) байыркы мезгилдердеги кыргыз кагандарынын дипломатиялык кат алышуулары, 3) Орхон-Енисей жазмалары, 4)  «Манас» жана кенже эпостор, айтуучулук өнөр, 5) акындар поэзиясы (оозеки жана жазма) 6) профессионал адабият, б.а. ХХ кылымдагы адабият». Жогорудагы пикир кыргыз көркөм сөз маданиятынын ар тараптуулугун жана кенендигин көрсөтүп турат.
 +
<div class="row">
 +
<div class="large-9 medium-5 small-9 large-centered medium-centered small-centered columns style="text-align:center; text-indent:0px;">[[файл:manas1.jpg|220px|link=|"Манас" эпосу]]</div>
 +
<div class="row">
 +
<div class="large-7 medium-5 small-9 large-centered medium-centered small-centered columns" style="background-color:#f2feb0; text-align:center; font-style:italic; text-indent:0px;">
 +
"Манас" эпосу</div>
 +
</div>
 
</div>
 
</div>
<span class="firstcharacter">Б</span>Биз бала чактан тартып китеп окуунун пайдасы тууралуу көп эле угуп жүрөбүз. Илимий маалыматтарга караганда  көркөм адабият элестетүүнү өнүктүрөт. Китептин мындан башка дагы кандай пайдасы бар? Китеп окуу элестетүүнү эле өнүктүрбөстөн, аны курчутуп, биздин сүйлөө жөндөмүбүздү байытып, адамдардын бири бирин жакшы түшүнүшүүсүн, мамилени сезе билишин, кошо кайгыра билүү жөндөмдүүлүктөрүн жакшыртат. Канадалык психолог жана жазуучу Кит Отли (Keith Oatley)  көркөм адабиятты  социалдык дүйнөнүн кубулуу ыкмасы, бизди элестетүүгө алып өтүүчү өзгөчөлүү  «матрицасы» деп атайт. Ойдон чыгарылган  ушул дүйнөдө болуу менен биз башка адамдарды реалдуу жашоодо да жакшы түшүнө билүү сабактарын алабыз.
+
Нечен кылымдык карт тарыхында кыргыздардын оозеки, поэтикалык бай, санжыргалуу салттары калыптанган. Бабалардан калган баалуу сөз мурастарыбыздын ичинде эмгек ырлары («Оп майда», «Бекбекей», «Тон чык» жана башка), ырым-дарым айтымдары («Дамбыр таш», «Козу телүү», «Аштык сепкендеги айтым», «Ашуу-келме», аластоо, бадик айтымдары жана башка), каада-салт, арман, сүйүү, бешик ырлары сыяктуу чакан лирикалык жанрлардан тартып, «Манас» эпосу башында турган не бир керемет эпостор («Эр Төштүк», «Кожожаш», «Эр Табылды», «Курманбек», «Жаныш-Байыш», «Жаңыл Мырза» жана башка), жөө жомоктор, миф, легенда, уламыштар, дастандар, дидактикалык жанрдагы макал-лакап, табышмак, жаңылмачтар жаралган. Тээ байыртан бери кыргыз эли «Манаска» өзгөчө орун берип, ыйык тутуп келген. Кыргыз элинин улуттук көркөм маданиятын «Манас» эпосу жок  элестетүүгө мүмкүн эмес. Улуу жазуучубуз Ч. Айтматов айткандай, “Манас” – кыргыз рухунун туу чокусу, биздин элдин дүйнөлүк маданий казынага кошкон улуттук салымы. <br clear="all" />
----
+
Чынында да кыргыз элинин көркөм ойломунун уникалдуулугу, кенендиги жана тереңдиги «Манас» жана ХХ кылымдагы кыргыз адабиятынын феномени менен ченелип-өлчөнөт. Биздин классик жазуучуларыбыздын чыгармачылык дүйнөсүндө «Манас» эпосунун тикелей таасири, алган орду да өзгөчөлүү. Улуу эпос менен өткөн кылымдагы кыргыз рухий дүйнөсү – эки эстетикалык баскыч, эки көркөм дүйнө, ич ара камыр-жумур аралашкан дүйнө. Ушул эки эстетикалык көркөм бийиктиктин, атап айтканда, «Манас» эпосу менен кыргыз профессионал адабиятынын алакалаш болушу, бир мезгилде жашап, мезгилдеш болуп, эстетикалык жактан «тогошуусу» дүйнөлүк адабиятта да сейрек кездешкен бөтөнчөлүк. <br clear="all" />
{{center|[[file:Adabiyat5.jpg|start=2|250px]]}}
+
Кыргыз элинин жазма мадабиятына тиешелүү көрүнүш катары 11-кылымда жашап өткөн жердештерибиз М. Кашгаринин «Түрк сөздөрүнүн жыйнагы» жана Ж. Баласагунинин «Кут алчу билим» дидактикалык дастанын атоого болот. Кыргыз көркөм сөз өнөрүнүн тарыхында акындар поэзиясынын төкмө ырчылар менен жазгыч акындардын чыгармачылыгы айрыкча мааниге ээ. Алардын чыгармаларында санат-насыят, терме ырлардын; айтыштардын; күн, жер, аккан суу, шамал жөнүндө натурфилософия; өмүр, өлүм, карылык, балалык жөнүндө турмуштук философия, замана темасында социалдык-философиялык ырлардын нечен түркүн керемет үлгүлөрү жолугат. Калыгул, Арстанбек, Чоңду, Эсенаман, Токтогул, Калмырза, Эшмамбет жана башка ушундай сыяктуу акындардын чыгармачылыгы кыргыз “сөзүн” ар тараптан байытып турат. 13-15-кылымда жашап өткөн айрым акындар: Кет Бука, Токтогул ырчы, Асан Кайгы Жазгыч акындардын өкүлдөрү: Молдо Нияз, Нурмолдо, Молдо Кылыч, Тоголок Молдо, Ысак Шайбеков ж.б. бар. Жазгыч акындардын ичинен 1911-ж. Молдо Кылычтын жер титирөө жөнүндө жазган «Кысса ил зилзала» аттуу чыгармасы 1911-ж. Казандан китеп болуп басылып чыккан. Бул  кыргыз адабиятындагы басмадан чыккан эң алгачкы китеп. Кийин 1925-ж. Москвадан ушул эле акындын «Тамсилдер» деген аталыштагы экинчи китеби жарык көргөн. Ага «Канаттуулар», «Бүркүттүн тою», «Буудайык» деген казалдар кирген.<br clear="all" />
----
+
Кыргыз тилиндеги биринчи гезит «Эркин Тоо» 1924-ж. 7-ноябрда араб графикасында жарык көргөн. Бул кыргыздын биринчи гезитинин биринчи санына А. Токомбаевдин «Октябрдын келген кези» аттуу ыры жарыяланган. 1918-24-ж. аралыгында казак, татар тилдеринде чыгуучу «Көмек», «Тилши», «Ушкын», «Өрис», «Ак жол», «Шуро» гезиттеринде «Шолпан», «Жас кайрат», «Аел теңдиги» журналдарында С. Карачев, К. Тыныстанов, Ж. Түлөгабылов, О. Лепесов, 3. Лепесова, М. Максүтов, М. Байчериков, К. Маликов, К. Баязыков, Б. Калпаков сыяктуу кыргыз жаштарынын ыр, аңгеме, кабарлары ошол гезит-журналдардын тилинде же накта эле кыргыз тилинде жарык көрүп турган. Аталган ысымдардын ичинен жаңы типтеги жазма кыргыз адабиятынын жаралышына өзгөчө салым кошкондор Сыдык Карачев (1900-37) менен Касым Тыныстанов (1901-37) болгон. Кыргыздын жазма профессионалдык адабиятынын пайдубалынын түптөлүшүнө өзгөчө салым кошкон кыргыздын таланттуу уулу, акын, прозада, драматургияда да калем сынаган жазуучу, коомдук ишмер, агартуучу, кыргыз тил илимине негиз салган окумуштуу К. Тыныстанов болгон. К. Тыныстановдун 1919-24-ж. чыккан поэзиялык туундулары анын «Касым ырлар жыйнагынан» (Москва, 1925) орун алган. Жыйнакта казакча 12, кыргызча 21 ыр жана «Жаңыл Мырза» поэмасы орун алган. К. Тыныстанов  «Мариям менен көл жээгинде» (1924) аттуу көлөмдүү аңгеменин жана 1930-жылдардын башында кыргыз драмалык театрында коюлган «Академиялык кечелер» аттуу спектаклдер сериясындагы орчундуу драмалык сценкалардын автору. 30-жылдардын ортосунда М. Элебаев «Узак жол», К. Жантөшев «Каныбек», Т. Сыдыкбеков «Кең-Суу», А. Токомбаев «Кандуу жылдар жазылып, окурмандарга алгачкы кыргыз романдары тартууланды. А. Токомбаевдин «Кандуу жылдар» романынын биринчи бөлүгү 1935-ж. жарыкка чыккан. А. Токомбаевдин романы биринчи ыр менен жазылган роман.<br clear="all" />
Кита Отлинин жетекчилиги менен  эксперимент жүргүзүлүп, катышуучулар көздөрүнөн эмоцияларын таануу боюнча белгилүү тесттен өтүшкөн. Үзгүлтүксүз китеп окуган катышуучулар аталган тесттен жакшы натыйжаларды көрсөтүшкөн. Ошол эле учурда техникалык жана башка көркөм адабияттан тышкары тексттерди окуу мындай натыйжа берген эмес.  
+
Кыргыз адабияты андан бери өтө кызыктуу, ар тараптуу жолду басып өтүп, поэзияда: А.Осмонов, Р. Рыскулов, С.Эралиев, О.Султанов, С.Жусуев, Т.Кожомбердиев, Ж.Мамытов ж.б., ал эми драматургияда: Т.Абыдмомунов, Б.Жакиев, М.Байжиев ж.б., прозада: Ч.Айтматов, М.Гапаров, К.Жусубалиев, А.Жакыпбеков, Т.Касымбеков, А.Стамов ж.б. чыгармачылыктары жаралды.
----
 
 
</div>
 
</div>
 
<!-- Второй элемент сайдбара лайфхаки -->
 
<!-- Второй элемент сайдбара лайфхаки -->
<div class="shadow  radius sbstyle" style="margin-top:20px;">
+
<!-- <div class="shadow  radius sbstyle" style="margin-top:20px;">
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric" style="background-color:orange;">Китептердин тарыхынан</div>
+
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric" style="background-color:orange;">Лайфхаки</div>
 
</div>
 
</div>
----
+
Эпос "Манас" - это прежде всего несравненное, непревзойденное художественное творение, созданное эстетическим гением кыргызского народа на почве и на основании реальных событий, фактов, героических личностей, и которое от века в век, от сказителя к сказителю отшлифовывалось, отчеканивалось, очищалось, избавлялось от лишнего груза, от чужеродных тел, поглощая в себя все новые и новые, органически необходимые компоненты-новообразования, и, наконец достигло сегодняшних недосягаемых высот своего совершенства.
{{center|[[file:Adabiyat6.jpg|start=2|250px]]}}
+
Ч. Айтматов
----
 
Чыгармачылыгы 19-кылымдын биринчи жарымына туура келген англиялык жазуучу Пирс Иган «Лондондогу жашоо» аттуу очерктер жыйнагын чыгарган. Анын каармандары  көңүл ачуу менен өмүр өткөргөн «алтын жаштардын» өкүлдөрү болушкан, ал эми башкы каармандар Том жана Жерри деп аталган. Алардан улам « мушташып, ичкилик ичип, башкаларга көйгөй жараткан» деген маанини туюндурган  «tom and jerry» сленги жаралган.  Белгилүү мультсериалдын каармандарынын аттарын тандоого ушул факты таасирин тийгизген деген божомол бар, бирок мунун чын-төгүнүн эч ким билбейт.
 
----
 
{{center|[[file:Adabiyat7.jpg|start=2|250px]]}}
 
----
 
Кытайда 2002-жылы анонимдүү автордун Гарри Поттер тууралуу  «Гарри Поттер жана Бао Зулонг» деген аталыштагы «жаңы»  китеби басылып чыккан. Бул чыгарма Толкиндин «Хоббитинин» котормосу, бирок каармандары Жоан Роулингдин чыгармаларындагы каармандар менен алмаштырылган. Китептин баш жагында гана сууга чөмүлүп жаткан учурда Гарринин хоббитке айланышы, аягында кайрадан өзүнө айлануу метаморфозасы  тууралуу абзац орун алган. Роулингдин юристтери кытай басмасын прессадан кечирим сураткан жана  3400 $ өлчөмүндө айыппул алышкан, бирок китеп  миллиондогон нускада сатылып кеткен.
 
----
 
{{center|[[file:Adabiyat8.jpg|start=2|250px]]}}
 
----
 
Рэй Брэдберинин «Фаренгейт боюнча 451 градус» аттуу антиутопиясы басылып чыккандан кийин Ballantine Books басмасы атайын серия чыгара баштаган. Романдын 200 нускасынын сырты өрт коопсуздугуна каршы атайын  негизи асбесттен жасалган материал менен капталган. Кийинчерээк мындай ыкманы Стивен Кинг кайталап, асбест мукабалуу тышы менен «Көз караштан жалбырттоо» («Воспламеняющая взглядом») аттуу романынын анча чоң эмес партиясын  басып чыгарган.
 
----
 
{{center|[[file:Adabiyat9.jpg|start=2|150px]]}}
 
----
 
Агата Кристанын «Он негр бала»  («Десять негритят») детективдик романы АКШда ошол мезгилде пайда болгон саясий сактыктын талаптарына жараша эсептегичтин акыркы сабы боюнча «Эч ким калган жок» деген аталышта басылып чыккан. Эсептегичтин өзүндөгү кичинекей негр балдарды кичинекей индеец балдар менен, андан соң кичинекей жоокерлер менен алмаштырышкан. Британ басылмаларында өзгөчөлүү аталыш 1985-жылга чейин сакталып, кийинчерээк  америкалык  вариантка алмаштырылган.
 
----
 
{{center|[[file:Adabiyat10.jpg|start=2|150px]]}}
 
----
 
1970-жылдары америкалык басылмалар авторлор жылына бир китептен ашыкча  чыгарбасын деп чечишет. Андан көбүрөөк басып чыгарууну каалаган Стивен Кинг Ричард Бахман деген каймана ат менен бир нече чыгармасын жаза баштайт. 1984-жылы бир китеп дүкөнүнүн сатуучусу авторлордун адабий стилинин окшоштугунан шектенип, Конгресстин китепканасынан Бахмандын романдарынын биринин автору Стивен Кинг экендиги тууралуу маалыматты таап чыгат. Кингдин басмаларына бул табылга тууралуу билдирет. Жазуучу сатуучуга өзү чалып, ашкерелеген макала жазууну сунуштап, маектешүүгө макулдугун берет. Жыйынтыгында Ричард Бахмандын «каймана аттан каза тапканын» каза тапкандыгын малымдаган пресс-релиз жарыяланат.
 
----
 
{{center|[[file:Adabiyat11.jpg|start=2|150px]]}}
 
----
 
Стивенсондун  «Сырдуу арал» («Остров сокровищ») романындагы белгилүү ырда: «Он беш киши өлүк сандыгына. Йо-хо-хо, жана бир бөтөлкө ромго!». «Йо-хо-хо» дегенди – каракчылардын каткырыгы деп ойлоо туурадай көрүнөт. Ушул сыяктуу үн чыгарууну англис моряктары  бир нерсеге чогулуп күч жумшаган учурда колдонушкан, орус тилинде «Бир, эки, алдык!» деген сыяктуу.  
 
----
 
{{center|[[file:Adabiyat12.jpg|start=2|150px]]}}
 
----
 
“Текшерүү” пьесасынын сюжетин Гоголго А.С.Пушкин айтып берген.<br>
 
Гоголдун «Текшерүүчү» пьесасынын сюжетине Устюжна Новгород губерниясындагы бир шаардагы реалдуу окуя  негиз болгон калган. Анан калса авторго бул тууралуу Пушкин айтып берген. Гоголь чыгарманы бир нече жолу таштап саларында, аягына чейин чыгуусуна Александр Сергеевич түрткү берген.
 
----
 
{{center|[[file:Adabiyat13.jpg|start=2|150px]]}}
 
----
 
Кайсы бир чыгармадагы негизги ойду белгилөө үчүн «кызыл сызык аркылуу өтүү» деген сөз кантип колдонулуп калгандыгы тууралу билесиңерби? Бул сөз Англиядан, дагы тагыраагы англия флотунан келип кирген. Флоттун кандай тиешеси бар? Адмиралтействонун буйругу менен 1776-жылынан тартып  согуш флоту үчүн чыгарылуучу бардык кеменин жоон аркандарына  кызыл жипти кошо өрүп чыгара башташкан. Бул жипти тартып чыгаруу үчүн жоон аркандын бардыгын жазып жиберүү керек эле. Мына ушундай жол аркылуу уурулук менен күрөшүшкөн: жоон аркандагы кызыл жип аркылуу анын англия таажысына, мамлекетине тиешелүү экендиги белгилүү болгон. Ал эми өтмө мааниде бул сөздү  Гете 1810-жылы «Жан дүйнөлөр жакындыгы» («Сродство душ») романында колдонуп, ошондон бери көптөгөн тилдерге тарап кеткен.
 
----
 
 
</div>
 
</div>
 
+
-->
 
<!-- третий элемент сайдбара викторины игры тесты -->
 
<!-- третий элемент сайдбара викторины игры тесты -->
 
<!-- <div class="shadow  radius sbstyle" style="margin-top:20px;">
 
<!-- <div class="shadow  radius sbstyle" style="margin-top:20px;">

Текущая версия на 15:53, 23 августа 2018

Адабият дүйнөсүндө сизди эмнелер күтөт?

Адабият – акыл булагы! Ал эми мультимедиялык комплекстин жардамы менен ошол булактын көзүн кеңейтүүгө болот. Көркөм чыгармалардын негизинде тартылган кинофильмдерди, спектаклдерди көрүү, музыка угуу, алардын аудио-видео версиялары менен таанышуу, көркөм сүрөт өнөрүндөгү же айкелчиликтеги адабий кейипкерлердин ааламына жасаган саякатыбызды мазмундуу, пайдалуу жана кызыктуу кылаары бышык.

Мультимедиялык билим берүү ресурсунун жардамы менен кыргыз адабияты тууралуу түшүнүгүбүз байып, тереңдей турганына ишенебиз.


Адабият галереясына саякат «Көркөм сөз» деген эмне?! Анын адам турмушуна таасирин тийгизген кудурети эмнеде?! Жашоону кооздукка бөлөп, эчен түрлүү сезимдерди жаратып, бирде кайгыртса, бирде кубанткан, келечекке шыктандырып кайрат-күч берген көркөм сөздүн күчү тууралуу кенен билгибиз келсе бул бөлүм жардамга келет. Ар бир автор жараткан көркөм дүйнөнү аралап, андагы каармандарга аралашып саякат жасоону кааласак кыргыз адабиятынын ааламына баш багалы!

Каармандар дүйнөсүнө сүңгүп Көркөм чыгарманын каармандары менен жакындан таанышкан учурда алардын ички сезимдери, толгонуулары, карама-каршылыктарына туш болобуз. Бул «бейтааныш тааныштардын» ички дүйнөсүн ачып берген жазуучунун чеберчилигине таң калабыз. Көркөм чыгарманы окугандан кийин каармандардын ар бири биздин турмушубуздан орун алып, коштоп жүрөт. Биздин турмуштук ар кандай кырдаалдарда аларга кайра-кайра кайрыла турганыбыздын сыры эмнеде деген суроого жооп табууга бул бөлүмдө аракет кылабыз.

Жазуучунун өнөрканасы Акын, жазуучу деген ким? Көркөм чыгарма кантип жаралат? Каармандардын образын ачууда же, табиятты укмуштуудай келиштире сүрөттөөдө жазуучу сөздү кайдан табат? Кандай сөздөрдү пайдаланат? Чебер жазуучу болуу үчүн эмне зарыл? Мына ушул өңдүү табышмактуу көптөгөн суроолорго жооп табуу үчүн ушул бөлүмгө кайрылсак, балким жооп аларбыз…

Мен окурманмын Китеп окуу менен өзүбүздүн жана өзгөнүн дилин ачабыз. Окуган китептин маани-маңызын жеткире түшүнө алуу – дил ачуу менен барабар. Кантип окугандын баарын түшүнсө болот? Окуп түшүнүү – бул өнөрбү, жөндөмбү же жөн гана кунт коюп окуубу? Анан калса, ар бир окурман чыгармадан өзүнүн гана дүйнөсүн ачат эмеспи. Ал эми биздин окурмандык жөндөм-шыгыбыз кандай болду экен? Дегеле көркөм чыгарма окуунун канчалык зарылдыгы бар?

Мен жазуучумун Көркөм чыгарманы окуу менен ажайып дүйнөгө кабылабыз. Ошол көркөм дүйнөнү жаратуу талыкпаган эмгекти, чымырканган изденүү, толгонууну талап кылат. Чыгармачылыктын түгөнбөгөн машакатын чыгарманын айрым үлгүлөрүн өзүбүз жазган учурда байкайбыз. Чыгармачылык иштин түрлөрүн кантип жазууга болот, анын ыкмалары, талаптары кандай боло турганын ушул бөлүм аркылуу билсек болот.

Аларды бүт дүйнө тааныйт

  • slide 1
         Алыкул Осмонов
    
  • slide 2
       Юсуп Баласагын
    
  • slide 3
        Аалы Токомбаев
    
  • slide 4
       Төлөгөн Касымбеков
    
  • slide 4
     Чынгыз Айтматов
    
Кыргыз адабиятына киришүү

Кыргыз адабияты көп тармактуу, көп жанрлуу жана ар кыл тармактарда калыптанган жана өнүккөн адабият. Кыргыз адабияты бир нече курамдык бөлүктөн турат. Мына ушул курам кийинки мезгилде андан ары кеңейип, ага кызыктуу фактылар кошулганын байкоого болот. Адабият тарыхчысы О. Ибраимовдун пикири боюнча: 1) фольклор жана оозеки адабият, 2) байыркы мезгилдердеги кыргыз кагандарынын дипломатиялык кат алышуулары, 3) Орхон-Енисей жазмалары, 4) «Манас» жана кенже эпостор, айтуучулук өнөр, 5) акындар поэзиясы (оозеки жана жазма) 6) профессионал адабият, б.а. ХХ кылымдагы адабият». Жогорудагы пикир кыргыз көркөм сөз маданиятынын ар тараптуулугун жана кенендигин көрсөтүп турат.

"Манас" эпосу
"Манас" эпосу

Нечен кылымдык карт тарыхында кыргыздардын оозеки, поэтикалык бай, санжыргалуу салттары калыптанган. Бабалардан калган баалуу сөз мурастарыбыздын ичинде эмгек ырлары («Оп майда», «Бекбекей», «Тон чык» жана башка), ырым-дарым айтымдары («Дамбыр таш», «Козу телүү», «Аштык сепкендеги айтым», «Ашуу-келме», аластоо, бадик айтымдары жана башка), каада-салт, арман, сүйүү, бешик ырлары сыяктуу чакан лирикалык жанрлардан тартып, «Манас» эпосу башында турган не бир керемет эпостор («Эр Төштүк», «Кожожаш», «Эр Табылды», «Курманбек», «Жаныш-Байыш», «Жаңыл Мырза» жана башка), жөө жомоктор, миф, легенда, уламыштар, дастандар, дидактикалык жанрдагы макал-лакап, табышмак, жаңылмачтар жаралган. Тээ байыртан бери кыргыз эли «Манаска» өзгөчө орун берип, ыйык тутуп келген. Кыргыз элинин улуттук көркөм маданиятын «Манас» эпосу жок элестетүүгө мүмкүн эмес. Улуу жазуучубуз Ч. Айтматов айткандай, “Манас” – кыргыз рухунун туу чокусу, биздин элдин дүйнөлүк маданий казынага кошкон улуттук салымы.
Чынында да кыргыз элинин көркөм ойломунун уникалдуулугу, кенендиги жана тереңдиги «Манас» жана ХХ кылымдагы кыргыз адабиятынын феномени менен ченелип-өлчөнөт. Биздин классик жазуучуларыбыздын чыгармачылык дүйнөсүндө «Манас» эпосунун тикелей таасири, алган орду да өзгөчөлүү. Улуу эпос менен өткөн кылымдагы кыргыз рухий дүйнөсү – эки эстетикалык баскыч, эки көркөм дүйнө, ич ара камыр-жумур аралашкан дүйнө. Ушул эки эстетикалык көркөм бийиктиктин, атап айтканда, «Манас» эпосу менен кыргыз профессионал адабиятынын алакалаш болушу, бир мезгилде жашап, мезгилдеш болуп, эстетикалык жактан «тогошуусу» дүйнөлүк адабиятта да сейрек кездешкен бөтөнчөлүк.
Кыргыз элинин жазма мадабиятына тиешелүү көрүнүш катары 11-кылымда жашап өткөн жердештерибиз М. Кашгаринин «Түрк сөздөрүнүн жыйнагы» жана Ж. Баласагунинин «Кут алчу билим» дидактикалык дастанын атоого болот. Кыргыз көркөм сөз өнөрүнүн тарыхында акындар поэзиясынын төкмө ырчылар менен жазгыч акындардын чыгармачылыгы айрыкча мааниге ээ. Алардын чыгармаларында санат-насыят, терме ырлардын; айтыштардын; күн, жер, аккан суу, шамал жөнүндө натурфилософия; өмүр, өлүм, карылык, балалык жөнүндө турмуштук философия, замана темасында социалдык-философиялык ырлардын нечен түркүн керемет үлгүлөрү жолугат. Калыгул, Арстанбек, Чоңду, Эсенаман, Токтогул, Калмырза, Эшмамбет жана башка ушундай сыяктуу акындардын чыгармачылыгы кыргыз “сөзүн” ар тараптан байытып турат. 13-15-кылымда жашап өткөн айрым акындар: Кет Бука, Токтогул ырчы, Асан Кайгы Жазгыч акындардын өкүлдөрү: Молдо Нияз, Нурмолдо, Молдо Кылыч, Тоголок Молдо, Ысак Шайбеков ж.б. бар. Жазгыч акындардын ичинен 1911-ж. Молдо Кылычтын жер титирөө жөнүндө жазган «Кысса ил зилзала» аттуу чыгармасы 1911-ж. Казандан китеп болуп басылып чыккан. Бул кыргыз адабиятындагы басмадан чыккан эң алгачкы китеп. Кийин 1925-ж. Москвадан ушул эле акындын «Тамсилдер» деген аталыштагы экинчи китеби жарык көргөн. Ага «Канаттуулар», «Бүркүттүн тою», «Буудайык» деген казалдар кирген.
Кыргыз тилиндеги биринчи гезит «Эркин Тоо» 1924-ж. 7-ноябрда араб графикасында жарык көргөн. Бул кыргыздын биринчи гезитинин биринчи санына А. Токомбаевдин «Октябрдын келген кези» аттуу ыры жарыяланган. 1918-24-ж. аралыгында казак, татар тилдеринде чыгуучу «Көмек», «Тилши», «Ушкын», «Өрис», «Ак жол», «Шуро» гезиттеринде «Шолпан», «Жас кайрат», «Аел теңдиги» журналдарында С. Карачев, К. Тыныстанов, Ж. Түлөгабылов, О. Лепесов, 3. Лепесова, М. Максүтов, М. Байчериков, К. Маликов, К. Баязыков, Б. Калпаков сыяктуу кыргыз жаштарынын ыр, аңгеме, кабарлары ошол гезит-журналдардын тилинде же накта эле кыргыз тилинде жарык көрүп турган. Аталган ысымдардын ичинен жаңы типтеги жазма кыргыз адабиятынын жаралышына өзгөчө салым кошкондор Сыдык Карачев (1900-37) менен Касым Тыныстанов (1901-37) болгон. Кыргыздын жазма профессионалдык адабиятынын пайдубалынын түптөлүшүнө өзгөчө салым кошкон кыргыздын таланттуу уулу, акын, прозада, драматургияда да калем сынаган жазуучу, коомдук ишмер, агартуучу, кыргыз тил илимине негиз салган окумуштуу К. Тыныстанов болгон. К. Тыныстановдун 1919-24-ж. чыккан поэзиялык туундулары анын «Касым ырлар жыйнагынан» (Москва, 1925) орун алган. Жыйнакта казакча 12, кыргызча 21 ыр жана «Жаңыл Мырза» поэмасы орун алган. К. Тыныстанов «Мариям менен көл жээгинде» (1924) аттуу көлөмдүү аңгеменин жана 1930-жылдардын башында кыргыз драмалык театрында коюлган «Академиялык кечелер» аттуу спектаклдер сериясындагы орчундуу драмалык сценкалардын автору. 30-жылдардын ортосунда М. Элебаев «Узак жол», К. Жантөшев «Каныбек», Т. Сыдыкбеков «Кең-Суу», А. Токомбаев «Кандуу жылдар жазылып, окурмандарга алгачкы кыргыз романдары тартууланды. А. Токомбаевдин «Кандуу жылдар» романынын биринчи бөлүгү 1935-ж. жарыкка чыккан. А. Токомбаевдин романы биринчи ыр менен жазылган роман.
Кыргыз адабияты андан бери өтө кызыктуу, ар тараптуу жолду басып өтүп, поэзияда: А.Осмонов, Р. Рыскулов, С.Эралиев, О.Султанов, С.Жусуев, Т.Кожомбердиев, Ж.Мамытов ж.б., ал эми драматургияда: Т.Абыдмомунов, Б.Жакиев, М.Байжиев ж.б., прозада: Ч.Айтматов, М.Гапаров, К.Жусубалиев, А.Жакыпбеков, Т.Касымбеков, А.Стамов ж.б. чыгармачылыктары жаралды.