БИЛИМ БУЛАГЫ

KR

Физика — различия между версиями

 
(не показано 7 промежуточных версий 3 участников)
Строка 10: Строка 10:
 
{{center|[[Файл:BB FIZ full KG.mp4|640px|start=1]]}}
 
{{center|[[Файл:BB FIZ full KG.mp4|640px|start=1]]}}
  
<br clear=all />
+
 
<ul class="small-block-grid-2 medium-block-grid-2 large-block-grid-3">
 
<li>{{menu|col=#2d365f|h=Физика жана аны окутуу ыкмалары|imp=|[[KR: Физика: Физика - жаратылыш жөнүндөгү илим|Физика - жаратылыш жөнүндөгү илим]]|[[Физика: Физика и методы ее изучения|Физика и методы ее изучения]]|im=Phis1.png}}</li>
 
<li>{{menu|col=#2d365f|h=Материя жана анын түзүлүшү. Материянын негизги формалары|imp=|[[KR: Физика: Материя деген эмне|Материя деген эмне]]|[[Физика: Основные формы материи|Основные формы материи]]|im=Phis2.png}}</li>
 
<li>{{menu|col=#2d365f|h=Кыймыл жана байланыш|imp=|[[KR: Физика: Механикалык кыймыл|Механикалык кыймыл]]|[[KR: Физика: Жылуулук кыймылы|Жылуулук кыймылы]]|[[KR: Физика: Заряддалган бөлүкчөлөрдүн кыймылы|Заряддалган бөлүкчөлөрдүн кыймылы]]|[[KR: Физика: Кванттык бөлүкчөлөрдүн кыймылы|Кванттык бөлүкчөлөрдүн кыймылы]]|im=Phis3.png}}</li>
 
<li></li>
 
<li>{{menu|col=#2d365f|h=Энергия|imp=|[[KR: Физика: Механикалык энергия|Механикалык энергия]]|[[KR: Физика: Жылуулук энергиясы|Жылуулук энергиясы]]|[[KR: Физика: Электр энергиясы|Электр энергиясы]]|[[KR: Физика: Жарык энергиясы|Жарык энергиясы]]|[[KR: Физика: Кванттык энергия|Кванттык энергия]]|im=Phis4.png}}</li>
 
</ul>
 
  
 
'''“Физика жана аны окутуу ыкмалары” бөлүмү'''“. Айланабызды карап көрсөк, Физикалык кубулуштар бизди балалык чактан бери курчаары түшүнүктүү болот, биз дүйнө жөнүндөгү көптөгөн физикалык билимдерди кадимки күнүмдүк жашоодогу тажрыйбалардан алабыз. Бирок миң уккандан бир көргөн! Бул бөлүмдөн силер илимий теорияларды өнүктүрүү жана жаңы техникалык жасалгаларды жаратуу үчүн эксперименттердин маанилүү экендигине ынанасыңар.
 
'''“Физика жана аны окутуу ыкмалары” бөлүмү'''“. Айланабызды карап көрсөк, Физикалык кубулуштар бизди балалык чактан бери курчаары түшүнүктүү болот, биз дүйнө жөнүндөгү көптөгөн физикалык билимдерди кадимки күнүмдүк жашоодогу тажрыйбалардан алабыз. Бирок миң уккандан бир көргөн! Бул бөлүмдөн силер илимий теорияларды өнүктүрүү жана жаңы техникалык жасалгаларды жаратуу үчүн эксперименттердин маанилүү экендигине ынанасыңар.
  
'''“Материя жана анын түзүлүшү. Материянын негизги формалары”'''. Бизди курчаган нерселер эмнеден турат? Эмнеге температураны өзгөртүүдө заттар ар кандай  агрегаттык абалга өтөт? Эмнеге бир нерсе бышык, чың, а башкасы андай эмес болот? Бул суроолорго жоопторду ушул бөлүмдөн табасыңар. Күнүмдүк жашообуздагы силер кездештирген көптөгөн кубулуштар, диффузия жана анын ылдамдыгы, нымдоо жана капиллярлар сыяктуу нерселерди силер түшүндүрө аласыңар, изилдөөдө каралып жаткан көрүнүштөрдүн касиеттери, жаратылыштагы жана техникадагы кубулуштар менен таанышасыңар.
+
'''“Материя жана анын түзүлүшү. Материянын негизги формалары”'''. Бизди курчаган нерселер эмнеден турат? Эмнеге температураны өзгөртүүдө заттар ар кандай  агрегаттык абалга өтөт? Эмнеге бир нерсе бышык, чың, а башкасы андай эмес болот? Бул суроолорго жоопторду ушул бөлүмдөн табасыңар. Күнүмдүк жашообуздагы силер кездештирген көптөгөн кубулуштар, диффузия жана анын ылдамдыгы, нымдоо жана капилярлар сыяктуу нерселерди силер түшүндүрө аласыңар, изилдөөдө каралып жаткан көрүнүштөрдүн касиеттери, жаратылыштагы жана техникадагы кубулуштар менен таанышасыңар.
  
 
'''“Кыймыл”.''' Физиканы кызыксыз жана турмушка байланышы жок илим катары элестетүүнү жокко чыгаргысы  келгендер, жана ал реалдуу кубулуштарды жасаарын түшүнүү үчүн бул бөлүм кызыктуу. Физикалык процесстерди түшүнүү кыймылдын принциптерин окуп үйрөнүүдө биринчи кадам болуп саналат. Барыбыз чогуу талдап көрөлү, эмне үчүн кыймыл ар кандай траекторияда болуп өтөт, жаратылышта кандай күчтөр бар, кандай кубулуштар өз ара аракеттенүүнүн жыйынтыгында пайда болот. Бул жерде кыймылдын: механикалык, жылуулук, заряддалган бөлүкчөлөрдүн кыймылы, кванттык бөлүкчөлөрдүн кыймылы сыяктуу эң чоң чөйрөсү бар.  
 
'''“Кыймыл”.''' Физиканы кызыксыз жана турмушка байланышы жок илим катары элестетүүнү жокко чыгаргысы  келгендер, жана ал реалдуу кубулуштарды жасаарын түшүнүү үчүн бул бөлүм кызыктуу. Физикалык процесстерди түшүнүү кыймылдын принциптерин окуп үйрөнүүдө биринчи кадам болуп саналат. Барыбыз чогуу талдап көрөлү, эмне үчүн кыймыл ар кандай траекторияда болуп өтөт, жаратылышта кандай күчтөр бар, кандай кубулуштар өз ара аракеттенүүнүн жыйынтыгында пайда болот. Бул жерде кыймылдын: механикалык, жылуулук, заряддалган бөлүкчөлөрдүн кыймылы, кванттык бөлүкчөлөрдүн кыймылы сыяктуу эң чоң чөйрөсү бар.  
  
'''“Энергия”'''. Электр чайнегин куйгүзүп, ысык кофенин чөйчөгүнө колубузду жылытып жана дагы ондогон күнүмдүк жумуштарды аткарып, биз бул кандайча болуп жатат деп кээде гана ойлонобуз. Бул бөлүмдө силер энергиянын: механикалык, жылуулук, электрлик, жарык, кванттык сыяктуу ар кандай түрлөрүн таанып билесиңер.
+
'''“Энергия”'''. Электр чайнегин күйгүзүп, ысык кофенин чөйчөгүнө колубузду жылытып жана дагы ондогон күнүмдүк жумуштарды аткарып, биз бул кандайча болуп жатат деп кээде гана ойлонобуз. Бул бөлүмдө силер энергиянын: механикалык, жылуулук, электрлик, жарык, кванттык сыяктуу ар кандай түрлөрүн таанып билесиңер.
  
 
<center>'''[https://zaochnik.ru/blog/10-interesnyx-faktov-o-fizike-kotorye-zastavyat-vas-vzglyanut-na-nee-po-drugomu/#i-4 Физика дүйнөсүнө кош келгиле! Биздин дүйнө силерге жакын жана түшүнүктүү болсун!]'''</center>
 
<center>'''[https://zaochnik.ru/blog/10-interesnyx-faktov-o-fizike-kotorye-zastavyat-vas-vzglyanut-na-nee-po-drugomu/#i-4 Физика дүйнөсүнө кош келгиле! Биздин дүйнө силерге жакын жана түшүнүктүү болсун!]'''</center>
 
<br><br><br>
 
<br><br><br>
  
[[Файл:Шкала.jpg|1000px|center]]
+
[[Файл:Type_of_wave_kyrg.jpg|800px|center]]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<div class="show-for-large-up">{{center|[[Файл:Main_formulas_kyrg.jpg|1300px]]}}</div>
 +
<div class="hide-for-large-up">{{center|[[Файл:Main_formulas_kyrg.jpg|1300px]]}}</div>
 +
 
 
</div>
 
</div>
 
<!-- Sidebar -->
 
<!-- Sidebar -->
Строка 37: Строка 36:
 
<div class="sbstyle">
 
<div class="sbstyle">
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric">Из истории развития<br>физики</div>
+
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric">Физиканын өнүгүү тарыхынан</div>
 
</div>
 
</div>
Зарождение и развитие физики как науки. Физика - одна из древнейших наук о природе. Первыми физиками были греческие мыслители, которые предприняли попытку объяснить наблюдаемые явления природы. Величайшим из древних мыслителей был Аристотель (384-322 pp. До н. Н.э.), который ввел слово «фюзис», что в переводе с греческого означает природа.  
+
Физиканын илим катары пайда болуусу жана өнүгүүсү. Физика – бирден-бир байыркы жаратылыш жөнүндөгү илим. Алгачкы физиктер болуп, курчап турган жаратылыш кубулуштары жөнүндө түшүнүктөрдү бергенге аракеттерди жасашкан гректин ойчулдары болушкан. “Фюзис” сөзүн киргизген жана анын мааниси грекчеден которгондо “жаратылыш” дегенди билдирген байыркы гректин улуу ойчулу Аристотель (б.з.ч. 384-322-жж.) болгон.
<div class="show-for-large-up">{{center|[[Файл:Аристотель.jpg|200px]]}}</div>
+
<div class="show-for-large-up">{{center|[[Файл:Аристотель.jpg]]}}</div>
<div class="hide-for-large-up">{{center|[[Файл:Аристотель.jpg|200px]]}}</div>
+
<div class="hide-for-large-up">{{center|[[Файл:Аристотель.jpg]]}}</div>
Но не подумайте, что "Физика" Аристотеля хоть как-то похожа на современные учебники по физике. Нет! В ней вы не найдете ни одного описания опыта или прибора, ни рисунка или чертежа, ни одной формулы. В ней - философские размышления о вещах, о времени, о движении вообще. Такими же были все труды ученых-мыслителей античного периода. Вот как римский поэт Лукреций (ок. 99-55 pp. До н. Н.э.) описывает в философской поэме «О природе вещей» движение пылинок в солнечном луче: От древнегреческого философа Фалеса (624-547 pp. До н. Э) берут начало наши знания по электричеству и магнетизму, Демокрит (460-370 pp. до н. э) является основоположником учения о строении вещества, именно он предположил, что все тела состоят из мельчайших частиц - атомов, Евклиду (III в. до н . н.э.) принадлежат важные исследования в области оптики - он впервые сформулировал основные законы геометрической оптики (закон прямолинейного распространения света и закон отражения), описал действие плоских и сферических зеркал.
+
Бирок силер ойлобогула, Аристотельдин “Физикасы” азыркы мезгилдин физика боюнча окуу китебине окшош экен деп. Жок! Андан силер бир дагы тажрыйбанын же прибордун түшүндүрмөсүн, бир дагы сүрөт же чиймени, эч кандай бир да формуланы жолуктура албайсыңар. Анда – буюмдар жөнүндө, убакыт жөнүндө, деги эле кыймыл жөнүндө философиялык ой толгоолорду кездештиресиңер. Антикалык мезгилдеги окумуштуу-ойчулдардын баарынын эмгектери ушундай мүнөздө болгон. Римдик акын Лукреций (болж. б.з.ч. 99-85-жж.) өзүнүн “Нерселердин жаратылышы жөнүндө” философиялык поэмасында күндүн нурларындагы чаңчалардын кыймылы жөнүндө түшүндүрүп жазган. Байыркы грек философу болгон Фалестен (б.з.ч. 624-547-жж.) биздин замандагы электр жана магнетизм жөнүндө билимдер алынган, Демокрит (б.з.ч. 460-370-жж.) нерселер майда бөлүкчөлөр болгон – атомдордон турат деген так сунуштамасын берген нерселердин курулушу жөнүндө окуунун негиз салуучусу, Евклидге (б.з.ч. III к.) оптика областындагы маанилүү изилдөөлөр тиешелүү алгачкылардан болуп геометриялык оптиканын негизги закондорун (жарыктын түз сызыктуу таралышы жана чагылуу закону) негиздеген жана ал тегиз жана сфералык күзгүнүн аракетин түшүндүрүп жазган.  
  
Среди выдающихся ученых и изобретателей этого периода первое место занимает Архимед (287-212 pp. До н. Н.э.). Из его работ «О равновесии плоскостей», «О плавающих телах», «О рычаги» начинают свое развитие такие разделы физики, как механика, гидростатика. Яркий инженерный талант Архимеда проявился в сконструированных им механических устройствах.
+
Белгилүү окумуштуулар жана ойлоп табуучулардын арасынан биринчи орунда Архимед (б.з.ч. 287-212-жж.) турат. Анын “тегиздиктин тең салмактуулугу жөнүндө”, “Калкыган нерселер жөнүндө”, “Рычаг жөнүндө” эмгектеринде физика, механика, гидростатистика сыяктуу бөлүмдөрдү өнүкүрүүдөн баштагат. Жаркыраган инженердик таланттуу Архимед механикалык түзүлүштөрдүн иштелип чыгышына өз салымын кошкон.  
<div class="show-for-large-up">{{center|[[Файл:Архимед.jpg|200px]]}}</div>
+
<div class="show-for-large-up">{{center|[[Файл:Архимед.jpg]]}}</div>
<div class="hide-for-large-up">{{center|[[Файл:Архимед.jpg|200px]]}}</div>
+
<div class="hide-for-large-up">{{center|[[Файл:Архимед.jpg]]}}</div>
С середины XVI в. наступает качественно новый этап развития физики - в физике начинают применять эксперименты и опыты. Одним из первых является опыт Галилея с бросания ядра и пули с Пизанской башни. Этот опыт стал знаменитым, поскольку его считают «днем рождения» физики как экспериментальной науки.
+
XVI кылымдан баштап физикада эксперименттерди жана тажрыйбаларды колдоно башташкан - физиканын сапаттуу өнүгүшүнүнүн жаңы этабы башталган. Алгачкы тажрыйбалардын бири болуп Галилейдин – Пизан мунарасындагы ядрону жана окту ыргытканын айтсак болот. Бул тажрыйба физиканын эксперименталдык илим катары “туулган күнү” деген позицияда белгилүү болгон.
<div class="show-for-large-up">{{center|[[Файл:Галилей.jpg|200px]]}}</div>
+
<div class="show-for-large-up">{{center|[[Файл:Галилей.jpg]]}}</div>
<div class="hide-for-large-up">{{center|[[Файл:Галилей.jpg|200px]]}}</div>
+
<div class="hide-for-large-up">{{center|[[Файл:Галилей.jpg]]}}</div>
Мощным толчком к формированию физики как науки стали научные труды Исаака Ньютона. В работе «Математические начала натуральной философии» (1684 г.) он разрабатывает математический аппарат для объяснения и описания физических явлений. На сформулированных им законах было построено так называемое классическое (Ньютоновский) механику.
+
Физиканын илим катары калыптанышына Исаак Ньютондун илимий эмгектери күчтүү түрткү берген. Ал өзүнүн “Натуралдык философиянын математикалык башаты” (1684.) эмгегинде физикалык кубулуштарды түшүндүрүүдө жана жазуу үчүн математикалык аппаратты иштеп чыккан. Ал тарабынан түзүлгөн закон классикалык механика (Ньютондук) деген ат менен курулган.  
<div class="show-for-large-up">{{center|[[Файл:Ньютон.jpg|200px]]}}</div>
+
<div class="show-for-large-up">{{center|[[Файл:Ньютон.jpg]]}}</div>
<div class="hide-for-large-up">{{center|[[Файл:Ньютон.jpg|200px]]}}</div>
+
<div class="hide-for-large-up">{{center|[[Файл:Ньютон.jpg]]}}</div>
Быстрый прогресс в изучении природы, открытие новых явлений и законов природы способствовали развитию общества. Начиная с конца XVIII в., Развитие физики вызывает бурное развитие техники. В это время появляются и совершенствуются паровые машины. В связи с широким их использованием в производстве и на транспорте этот период времени называют «возрастом пары». Одновременно углубленно изучаются тепловые процессы, в физике выделяется новый раздел - термодинамика. Наибольший вклад в исследовании тепловых явлений принадлежит С. Карно, Р. Клаузиуса, Д. Джоуля, Д. Менделеев, Д. Кельвину и многим другим.
+
Жаратылышты окуп-үйрөндүүдөгү тез прогресс, жаңы кубулуштардын жана жаратылыш закондорунун ачылышы коомдун өнүгүшүнө чоң түрткү берген. XVIII кылымдын аягынан баштап Физиканын өнүгүшү техниканын тез өнүгүүсүнө алып келди. Бул мезгилде буу машиналары пайда болуу менен өнүгүүсү жакшыртыла баштаган. Аны өндүрүштө да транспортто да кеңири колдонулушу менен ошол мезгилди “буунун жаш курагы” деп аташкан. Бир эле учурда жылуулук процесси терең окуп-үйрөнгөндүктөн  физикада – термодинамика деп аталган жаңы бөлүм бөлүнүп чыккан. Жылуулук кубулуштарын изилдөөгө зор салым кошкондор болуп С. Карно, Р. Клаузиуса, Д. Джоуль, Д. Менделеев, Д. Кельвинге  жана башкаларга таандык.
 
</div>
 
</div>
 
</div>
 
</div>

Текущая версия на 14:16, 2 сентября 2018

Достор физикасыз дүйнөнү түшүндүрүү эч мүмкүн эмес.

Физика – бул жаратылыш же табият жөнүндөгү илим жана ал адамдардын көптөгөн суроолорун канаттандыруу зарылчылыгынан пайда болгон. Андан ары өнүгүү үчүн жана азыркы жашоодо майнаптуу аракет жасоо үчүн ар бир адам физикалык закондорду билүүсү кажет.

Биздин физика боюнча предметтик баракчабыз өзүбүз күн сайын кездештирген нерселердин мисалында мыйзамдарды сунуштайт. Кар жаайт, такалар тыкылдайт, лампочкалар күйөт- бул өңдүү бардык механикалык, жылуулук, үн, жарык жана электр кубулуштарын физика окутат.

Физиканы билүү эң жөнөкөй күнүмдүк иштерибизге жардам берет. Мискейдеги суу эмнеге капкагы менен батыраак кайнайт? Балмуздак күндүн ысыгында да жылуулап жаап койсо эмнеге эрибейт? Ушул жана башка күнүмдүк суроолорду ким физика менен жакшы тааныш болсо оңой эле чечип алат. Жаратылыштагы эч бир кубулуш процесс физикасыз болбойт. Физика бардыгын баяндайт. Мынакей - кызыктуу жана көп түрдүү- ФИЗИКА илими!


“Физика жана аны окутуу ыкмалары” бөлүмү“. Айланабызды карап көрсөк, Физикалык кубулуштар бизди балалык чактан бери курчаары түшүнүктүү болот, биз дүйнө жөнүндөгү көптөгөн физикалык билимдерди кадимки күнүмдүк жашоодогу тажрыйбалардан алабыз. Бирок миң уккандан бир көргөн! Бул бөлүмдөн силер илимий теорияларды өнүктүрүү жана жаңы техникалык жасалгаларды жаратуу үчүн эксперименттердин маанилүү экендигине ынанасыңар.

“Материя жана анын түзүлүшү. Материянын негизги формалары”. Бизди курчаган нерселер эмнеден турат? Эмнеге температураны өзгөртүүдө заттар ар кандай агрегаттык абалга өтөт? Эмнеге бир нерсе бышык, чың, а башкасы андай эмес болот? Бул суроолорго жоопторду ушул бөлүмдөн табасыңар. Күнүмдүк жашообуздагы силер кездештирген көптөгөн кубулуштар, диффузия жана анын ылдамдыгы, нымдоо жана капилярлар сыяктуу нерселерди силер түшүндүрө аласыңар, изилдөөдө каралып жаткан көрүнүштөрдүн касиеттери, жаратылыштагы жана техникадагы кубулуштар менен таанышасыңар.

“Кыймыл”. Физиканы кызыксыз жана турмушка байланышы жок илим катары элестетүүнү жокко чыгаргысы келгендер, жана ал реалдуу кубулуштарды жасаарын түшүнүү үчүн бул бөлүм кызыктуу. Физикалык процесстерди түшүнүү кыймылдын принциптерин окуп үйрөнүүдө биринчи кадам болуп саналат. Барыбыз чогуу талдап көрөлү, эмне үчүн кыймыл ар кандай траекторияда болуп өтөт, жаратылышта кандай күчтөр бар, кандай кубулуштар өз ара аракеттенүүнүн жыйынтыгында пайда болот. Бул жерде кыймылдын: механикалык, жылуулук, заряддалган бөлүкчөлөрдүн кыймылы, кванттык бөлүкчөлөрдүн кыймылы сыяктуу эң чоң чөйрөсү бар.

“Энергия”. Электр чайнегин күйгүзүп, ысык кофенин чөйчөгүнө колубузду жылытып жана дагы ондогон күнүмдүк жумуштарды аткарып, биз бул кандайча болуп жатат деп кээде гана ойлонобуз. Бул бөлүмдө силер энергиянын: механикалык, жылуулук, электрлик, жарык, кванттык сыяктуу ар кандай түрлөрүн таанып билесиңер.

Физика дүйнөсүнө кош келгиле! Биздин дүйнө силерге жакын жана түшүнүктүү болсун!




Type of wave kyrg.jpg


Main formulas kyrg.jpg
Main formulas kyrg.jpg
Физиканын өнүгүү тарыхынан

Физиканын илим катары пайда болуусу жана өнүгүүсү. Физика – бирден-бир байыркы жаратылыш жөнүндөгү илим. Алгачкы физиктер болуп, курчап турган жаратылыш кубулуштары жөнүндө түшүнүктөрдү бергенге аракеттерди жасашкан гректин ойчулдары болушкан. “Фюзис” сөзүн киргизген жана анын мааниси грекчеден которгондо “жаратылыш” дегенди билдирген байыркы гректин улуу ойчулу Аристотель (б.з.ч. 384-322-жж.) болгон.

Аристотель.jpg
Аристотель.jpg

Бирок силер ойлобогула, Аристотельдин “Физикасы” азыркы мезгилдин физика боюнча окуу китебине окшош экен деп. Жок! Андан силер бир дагы тажрыйбанын же прибордун түшүндүрмөсүн, бир дагы сүрөт же чиймени, эч кандай бир да формуланы жолуктура албайсыңар. Анда – буюмдар жөнүндө, убакыт жөнүндө, деги эле кыймыл жөнүндө философиялык ой толгоолорду кездештиресиңер. Антикалык мезгилдеги окумуштуу-ойчулдардын баарынын эмгектери ушундай мүнөздө болгон. Римдик акын Лукреций (болж. б.з.ч. 99-85-жж.) өзүнүн “Нерселердин жаратылышы жөнүндө” философиялык поэмасында күндүн нурларындагы чаңчалардын кыймылы жөнүндө түшүндүрүп жазган. Байыркы грек философу болгон Фалестен (б.з.ч. 624-547-жж.) биздин замандагы электр жана магнетизм жөнүндө билимдер алынган, Демокрит (б.з.ч. 460-370-жж.) нерселер майда бөлүкчөлөр болгон – атомдордон турат деген так сунуштамасын берген нерселердин курулушу жөнүндө окуунун негиз салуучусу, Евклидге (б.з.ч. III к.) оптика областындагы маанилүү изилдөөлөр тиешелүү алгачкылардан болуп геометриялык оптиканын негизги закондорун (жарыктын түз сызыктуу таралышы жана чагылуу закону) негиздеген жана ал тегиз жана сфералык күзгүнүн аракетин түшүндүрүп жазган.

Белгилүү окумуштуулар жана ойлоп табуучулардын арасынан биринчи орунда Архимед (б.з.ч. 287-212-жж.) турат. Анын “тегиздиктин тең салмактуулугу жөнүндө”, “Калкыган нерселер жөнүндө”, “Рычаг жөнүндө” эмгектеринде физика, механика, гидростатистика сыяктуу бөлүмдөрдү өнүкүрүүдөн баштагат. Жаркыраган инженердик таланттуу Архимед механикалык түзүлүштөрдүн иштелип чыгышына өз салымын кошкон.

Архимед.jpg
Архимед.jpg

XVI кылымдан баштап физикада эксперименттерди жана тажрыйбаларды колдоно башташкан - физиканын сапаттуу өнүгүшүнүнүн жаңы этабы башталган. Алгачкы тажрыйбалардын бири болуп Галилейдин – Пизан мунарасындагы ядрону жана окту ыргытканын айтсак болот. Бул тажрыйба физиканын эксперименталдык илим катары “туулган күнү” деген позицияда белгилүү болгон.

Галилей.jpg
Галилей.jpg

Физиканын илим катары калыптанышына Исаак Ньютондун илимий эмгектери күчтүү түрткү берген. Ал өзүнүн “Натуралдык философиянын математикалык башаты” (1684-ж.) эмгегинде физикалык кубулуштарды түшүндүрүүдө жана жазуу үчүн математикалык аппаратты иштеп чыккан. Ал тарабынан түзүлгөн закон классикалык механика (Ньютондук) деген ат менен курулган.

Ньютон.jpg
Ньютон.jpg

Жаратылышты окуп-үйрөндүүдөгү тез прогресс, жаңы кубулуштардын жана жаратылыш закондорунун ачылышы коомдун өнүгүшүнө чоң түрткү берген. XVIII кылымдын аягынан баштап Физиканын өнүгүшү техниканын тез өнүгүүсүнө алып келди. Бул мезгилде буу машиналары пайда болуу менен өнүгүүсү жакшыртыла баштаган. Аны өндүрүштө да транспортто да кеңири колдонулушу менен ошол мезгилди “буунун жаш курагы” деп аташкан. Бир эле учурда жылуулук процесси терең окуп-үйрөнгөндүктөн физикада – термодинамика деп аталган жаңы бөлүм бөлүнүп чыккан. Жылуулук кубулуштарын изилдөөгө зор салым кошкондор болуп С. Карно, Р. Клаузиуса, Д. Джоуль, Д. Менделеев, Д. Кельвинге жана башкаларга таандык.