БИЛИМ БУЛАГЫ

KR

География — различия между версиями

м (География kg7 kartinki)
 
(не показано 15 промежуточных версий 2 участников)
Строка 2: Строка 2:
  
 
== География барактарынан ==
 
== География барактарынан ==
<div class="lblg">''Жер Күн системасындагы жашоого мүмкүн болгон жалгыз материк. Космостон аябай кооз көрүнөт. Адамдар анын табышмактарын ачууда көп иштерди жасады. Ушул илимдер, физика, астрономия, биология, химия биздин көрүүбүз боюнча дүйнөнүн табигый илимдик сүрөтүн көрсөттү.<br>Ал эми география? ... Географиясыз дүйнө сүрөтү толук болмок эмес. География гана аралыктык жашоонун ар турдүүлүгүн, адамдын чарбачылык иш аракетин, географиялык чөйрөдөгү ролун көрсөтөт. Жердин картага «түшүрүлүп» жазылганына карабастан , анда дагы көп сырлар бар!''
+
<div class="lblg">''Жер - Күн системасындагы жашоого мүмкүн болгон жалгыз планета. Космостон укмуштуудай кооз көрүнөт. Адамдар анын табышмактарын ачуу үчүн көп нерселерди жасады. Физика, астрономия, биология, химия сыяктуу илимдер биздин көз карашыбызда дүйнөнүн табигый илимий сүрөтүн калыптандырат.
 +
<br>Ал эми географиячы? ... Географиясыз дүйнө сүрөтү толук болмок эмес. География гана жашоонун мейкиндиктик ар түрдүүлүгү жана адамдын ишмердүүлүгү, анын географиялык чөйрөдөгү ролу жѳнүндѳ түшүнүк берет. Жер толугу менен картага түшүрүлүп баяндалганына карабастан, анда дагы эле сырлар бар!
 
</div>
 
</div>
  
Строка 8: Строка 9:
  
  
'''Биздин сабактын бетинен силер менен чогуу дүйнө жүзүнө саякатка чыгууга, кантип жана эмне үчүн убакытта, мейкиндикте бардыгы жаратылыш менен тыгыз байланышта , бири биринен көз каранды экендигин, географиялык тапшырмаларды жана экологиялык көйгөйлөрдү илимий жол менен чечүүнү үйрөнөбүз.'''
+
'''Биздин предметтик бет силерге биз менен бирге дүйнө жүзү боюнча саякатка чыгууну, биздин планета убакытта жана мейкиндикте кантип жана эмне үчүн ѳзгѳрүлѳт, жаратылышта бардыгы бири - бири менен ѳз ара байланышта жана бири - биринен көз каранды экендигин билүүнү, географиялык тапшырмаларды жана экологиялык көйгөйлөрдү чечүүнү үйрөнүүнү сунуштайт.'''
  
<ul class="small-block-grid-2 medium-block-grid-2 large-block-grid-3">
 
<li>{{menu|col=#419276|h=Жердин жаратылышы|imp=|[[География:Земля|Земля]]|[[География:План и карта|План и карта]]|[[:KR:География:Литосфера|Литосфера]]|[[:KR:География:Гидросфера|Гидросфера]]|[[:KR:География:Атмосфера|Атмосфера]]|[[География:Географическая оболочка и биосфера|Географическая оболочка и биосфера]]|im=Geom1.png}}</li>
 
<li>{{menu|col=#419276|h=Материктер жана океандар|imp=|[[:KR:География:Африка|Африка]]|[[:KR:География:Австралия|Австралия]]|[[:KR:География:Антарктида|Антарктида]]|[[География:Южная Америка|Южная Америка]]|[[География:Северная Америка|Северная Америка]]|[[:KR:География:Евразия|Евразия]]|[[География:Океаны|Океаны]]|im=Geom2.png}}</li>
 
<li>{{menu|col=#419276|h=Кыргыз Республикасы|imp=|[[:KR:География:Кыргызстан|Кыргызстан]]|[[География:Природа Кыргызстана|Природа]]|[[География:Население Кыргызстана|Население]]|[[География:Хозяйство Кыргызстана|Хозяйство]]|im=Geom3.png}}</li>
 
</ul>
 
{{right|[[Файл:Картинка_1.png|350px]]}}
 
'''Биринчи бөлүмдө''' Жер планетасы жөнүндө, анын мейкиндиктеги орду, убакыт боюнча өнүгүшү менен таанышасыңар, топографиялык жана картографиялык кондүмдүңдөргө ээ болосуңар. Видео, схема, сүрөттөрдүн жардамы менен Жердин кантип пайда болгондугун, өзгөрүшүн, тоо тектеринин түзүлүшүн, андагы процесстерди, абадагы кубулуштарды, суулардын саякатын жана жандуу жаратылыштын таралышын жакындан көрө аласыңар. Маалымат алуу  менен бирге саякаттай аласыңар.
 
  
Тоо пайда болуу кантип жүрүп, Жердин рельефин пайда кылат? Эмне үчүн жер титирөө болуп, жанар тоолор атырылат? Дүйнөлүк суу айлануу кантип жүрөт? Океандын суусунун кандай касиети бар? Суунун энергиясын кандай колдонсо болот? Океанда кимдер жашайт? Климат деген эмне? Жер шарында канча адам отурукташкан? Аба ырайын алдын ала кантип аныктайт? Ушул суроолор биринчи бөлүмдө каралган.
+
{{right|[[Файл:Geo kubulush.png |thumb|350px|Географиялык кубулуш]]}}
{{right|[[Файл:Географияэто1.mp4|350px|thumbtime=58]]}}
+
'''Биринчи бөлүмдө''' силер Жердин геосфералары жѳнүндѳ, анын жаратылыштык комплекстеринин ѳз ара аракеттенүүсү жѳнүндѳ маалыматтарды табасыңар,  ѳзүңѳрдүн топографиялык жана картографиялык көндүмүңѳрдү жакшыртасыңар. Видео, схемалар, сүрөттөр Жердин кантип пайда болгондугун, өзгөрүшүн, тоо тектеринин түзүлүшүн, андагы процесстерди, абадагы кубулуштарды, суулардын саякатын жана жандуу жаратылыштын таралышын жакындан көрүүгѳ жардам берет.
  
'''Экинчи бөлүмдөн''' материктер жана океандар жөнүндө малымат алып, алардын ордун, жайгашуусу өзгөчөлүктөрүн биле аласыңар. Эң кызыктуу кооз жерлерди, мамлекеттерди, дүйнө жүзүндөгү элдерди, коомдук саясий айырмачылыктарды,экологиялык абалдарды айырмалайсыңар.  
+
Тоо кантип пайда болот жана Жердин рельефи кантип калыптанат? Эмне үчүн жер титирөөлѳр болуп жана жанар тоолор атырылат? Дүйнөлүк суу айлануу кантип жүрөт? Океан суусу кандай касиетке ээ? Суунун энергиясын кантип пайдаланса болот? Океанда кимдер жашайт? Климат жана аба-ырайы  деген эмне? Аба- ырайын алдын ала кантип аныктайт? Жер шарында канча адам отурукташкан? Ушул суроолордун бардыгы  биринчи бөлүмдө каралган.
  
Адамдын жаратылышка тийгизген таасирин кандай жол менен алдын ала биле алабыз? Бул негизги суроолорго силер менен чогуу жообун издейбиз.
+
Материктер жана океандарга арналган '''экинчи бөлүмгѳ''' саякаттоо менен алар качан жана ким тарабынан ачылганын, алардын ар биринин ѳзгѳчѳлүгү кандай экендигин билесиңер: кандай элдер жашашат, кайсы мамлекеттер жайгашкан жана алардын коомдук - саясий айырмачылыктары кандай?
{{left|[[Файл:Картинка 3.jpg|350px]]}}
 
'''Үчүнчү бөлүм''' ар түрдүү жана жаратылыш байлыгы менен өзгөчөлөнгөн биздин мекенибиз Кыргыз Республикасына берилген . Бул бөлүмдөн Кыргыз Республикасынын кооз кайталангыс жаратылышы, баа жеткис кен байлыктары, тоолору, суулары, өсүмдүк жаныбарлары, жаратылыш аймактары, облустары менен таанышасыңар. Эң кооз табигый, тарыхый жерлерди көрө аласыңар.Картосхема, сүрөттөр, таблицалар, физикалык жана экономикалык видеофильмдер Кыргыз Республикасынын өнүгүшү, өнөр жайы, айыл чарбасы, транспорту, географиялык чөйрөсү боюнча маалымат берет.
 
  
Жаратылыш ресурстары кандай пайдаланып жатат жана ички сырткы экономикалык байланыштар кандай болот? Республикада райондордун кандай айырмачылыктары бар? Экономика кандай багытта өнүгүп жатат? Кандай жаратылыштык жана чарбалык көйгөйлөр бар? Өзгөчөлөнгөн жаратылышты кантип сактап калабыз? Булар жөнүндө үчүнчү бөлүктө.
+
Адамдын жаратылышка кийлигишүүсүнүн жагымсыз натыйжаларын кантип алдын алабыз жана жогото алабыз?
 +
 
 +
Бул башкы суроолор, алардын жообун силер менен бирге издейбиз.
 +
 
 +
{{left|[[Файл:Kartinka3.jpg|350px]]}}
 +
'''Үчүнчү бөлүм''' биздин мекенибиз - Кыргыз Республикасынын  жаратылышынын  ар түрдүүлүгүнѳ  жана байлыгына, калктын чарба жашоосуна жана тиричилигинин ѳзгѳчѳлүгүнѳ арналган.
 +
 
 +
Кыргызстандын физикалык жана экономикалык географиясы боюнча картосхемалар, сүрөттөр, таблицалар, видеофильмдер биздин республиканын жаратылышынын ѳзгѳчѳлүктѳрү,  баа жеткис кен байлыктары,  өнөр - жайы, айыл - чарбасы жана транспортунун ѳнүгүүсү жана ѳзгѳрүшү, географиялык чөйрөнү түзгѳн адамдардын эмгектери жѳнүндѳ  айтып беришет.
 +
 
 +
Жаратылыш ресурстары кантип пайдаланылат,  ички жана сырткы экономикалык байланыштар кантип ишке ашырылат? Республикада райондор боюнча кандай айырмачылыктар бар? Республиканын экономикасы кандай багытта өнүгүп жатат? Жаратылыштык жана чарбалык кандай көйгөйлөр бар? Кыргызстан деген аталыштагы планетанын уникалдуу жана кайталангыс бурчун кантип сактоо керек? Биздин үчүнчү бөлүк ушулар тууралуу. Биздин үчүнчү бөлүк ушулар тууралуу.
 
<br clear="all" />
 
<br clear="all" />
 
<p align="center" style="text-indent:20px; font-size:20px">
 
<p align="center" style="text-indent:20px; font-size:20px">
Анда! Кызыктуу жана кооз дүйнөгө кош келгиле ГЕОГРАФИЯ!
+
Анда! ГЕОГРАФИЯнын укмуштуу жана ѳзүнѳ тарткан дүйнөсүнѳ кош келиңиздер!
 
</p>
 
</p>
 
</div>
 
</div>
Строка 38: Строка 39:
 
<div class="sbstyle">
 
<div class="sbstyle">
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric">Бул кызыктуу</div>
+
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric">БУЛ ЭМНЕ ЖАНА КАЙДА ЖАЙГАШКАН</div>
 
</div>
 
</div>
 
{{center|<big>'''Таумата-факатангиханга-коауау-о-таматеа-турипука-капикимаунга-хорону-купокаифенуаки-танатаху'''</big>}}<br>
 
{{center|<big>'''Таумата-факатангиханга-коауау-о-таматеа-турипука-капикимаунга-хорону-купокаифенуаки-танатаху'''</big>}}<br>
<span class="firstcharacter">Ж</span>ок, бул мааниси жок тамгалар эмес! Кана бул сөздөрдү айтып көргүлө, сөздөрдү айтуу канчалык оор, ага караганда жаңылмачтарды жеңилирээк айтасыңар. Же болбосо, Тау­­ма­­та­ф­а­­ка­­та­н­ги­­ха­н­га­­ко­ау­­ау­о­та­­ма­­те­а­­ту­­ри­­пу­­ка­­ка­­пи­­ки­­ма­у­н­га­­хо­­ро­­ну­­ку­­по­­ка­и­ну­­фе­­­ну­­а­ки­­та­­на­­та­­ху (маори Tau­ma­ta­wha­ka­tan­gi­han­ga­ko­au­au­ota­ma­tea­tu­ri­pu­ka­ka­pi­ki­ma­un­ga­ho­ro­nu­ku­po­ka­iwhe­nu­aki­ta­na­ta­hu кыскача – Тау­ма­та­фа­ка­тан­ги­хан­га­ко­ау­ау­ота­ма­теа­по­каи­ну­фе­­­ну­­аки­та­на­та­ху) — бул болгону  305 метр бийиктиктеги дөбө, Жаңы Зеландияда жайгашкан. Бул аталышты жергиликтүү маори элдери кыскартып колдонууга ыңгайлуу Таумата деп аташат.
+
<span class="firstcharacter">Ж</span>ок, бул мааниси жок тамгалар эмес! Кана бул сөздөрдү айтып көргүлөчү, сөздөрдү айтуу канчалык оор, ага караганда жаңылмачтарды жеңилирээк айтасыңар. Же болбосо,Тауматафакатангихангакоауауотаматеа
 +
турипукакапикимаунгахоронукупокаинуфену
 +
акитанатаху (маори Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipu
 +
kakapikimaungahoronukupokaiwhenua
 +
kitanatahu кыскача – Тауматафакатангихангакоауауотаматеапокаину
 +
фенуакитанатаху) — бул болгону  Жаңы Зеландияда жайгашкан, 305 метр бийиктиктеги дөбө. Баарлашууга ыңгайлуу үчүн    жергиликтүү маори калкы тарабынан  бул аталыш Таумата деп дайыма кыскартылып айтылат.
 
[[Файл:Holmt.jpg]]
 
[[Файл:Holmt.jpg]]
Сөздүн жакындатылган котормосу мындай угулат «Дөбөнүн чокусунда Таматеа, эркек чоң тизеси менен жөргөлөп, тоону жутуп ийчүдөй аракеттенип, өзүнүн флейтинде сүйгөнүнө ойногон». Бул дөбөнүн аты 105 сөздөн турат.
+
Ушул сөздүн жакындатылган котормосу мындай угулат: «Чоң тизеси бар, тоого тырмышып чыгып, аларды жуткан, жерди жегич катары белгилүү  Таматеа деген эркек  дөбөнүн чокусунда өзүнүн сүйгөнү үчүн  флейтада ойногон». Бул дөбөнүн 105 сөздөн турган аты дагы бар.  
  
Жергиликтүү элдер белгилегендей, буз узун аталышты жергиликтүү маори уруулары колдонуп келишкен. Буга карабастан жаңы зеландиялыктардын географиялык коому кыска аталыштагы вариант боюнча, дөбөнүн аты аталып калган – болгону 57 тамгадан турат.
+
Мындай узун аталышты жергиликтүү маори уруулары пайдаланышканын жергиликтүү элдер белгилешет. Бул кайрылууга карабастан, Жаңы Зеландиялык географиялык коому дѳбѳнүн  болгону 57 тамгадан турган аталышынын  кыска вариантына токтолушту.
</div>
 
<!-- Второй элемент сайдбара лайфхаки -->
 
<div class="sbstyle">
 
<div class="row">
 
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric">Нету</div>
 
</div>
 
Нету
 
</div>
 
<!-- третий элемент сайдбара викторины игры тесты -->
 
<div class="sbstyle">
 
<div class="row">
 
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric">Нету</div>
 
</div>
 
Нету
 
 
</div>
 
</div>
 
</div>
 
</div>

Текущая версия на 09:41, 19 сентября 2018

География барактарынан

Жер - Күн системасындагы жашоого мүмкүн болгон жалгыз планета. Космостон укмуштуудай кооз көрүнөт. Адамдар анын табышмактарын ачуу үчүн көп нерселерди жасады. Физика, астрономия, биология, химия сыяктуу илимдер биздин көз карашыбызда дүйнөнүн табигый илимий сүрөтүн калыптандырат.


Ал эми географиячы? ... Географиясыз дүйнө сүрөтү толук болмок эмес. География гана жашоонун мейкиндиктик ар түрдүүлүгү жана адамдын ишмердүүлүгү, анын географиялык чөйрөдөгү ролу жѳнүндѳ түшүнүк берет. Жер толугу менен картага түшүрүлүп баяндалганына карабастан, анда дагы эле сырлар бар!


Биздин предметтик бет силерге биз менен бирге дүйнө жүзү боюнча саякатка чыгууну, биздин планета убакытта жана мейкиндикте кантип жана эмне үчүн ѳзгѳрүлѳт, жаратылышта бардыгы бири - бири менен ѳз ара байланышта жана бири - биринен көз каранды экендигин билүүнү, географиялык тапшырмаларды жана экологиялык көйгөйлөрдү чечүүнү үйрөнүүнү сунуштайт.


Географиялык кубулуш

Биринчи бөлүмдө силер Жердин геосфералары жѳнүндѳ, анын жаратылыштык комплекстеринин ѳз ара аракеттенүүсү жѳнүндѳ маалыматтарды табасыңар, ѳзүңѳрдүн топографиялык жана картографиялык көндүмүңѳрдү жакшыртасыңар. Видео, схемалар, сүрөттөр Жердин кантип пайда болгондугун, өзгөрүшүн, тоо тектеринин түзүлүшүн, андагы процесстерди, абадагы кубулуштарды, суулардын саякатын жана жандуу жаратылыштын таралышын жакындан көрүүгѳ жардам берет.

Тоо кантип пайда болот жана Жердин рельефи кантип калыптанат? Эмне үчүн жер титирөөлѳр болуп жана жанар тоолор атырылат? Дүйнөлүк суу айлануу кантип жүрөт? Океан суусу кандай касиетке ээ? Суунун энергиясын кантип пайдаланса болот? Океанда кимдер жашайт? Климат жана аба-ырайы деген эмне? Аба- ырайын алдын ала кантип аныктайт? Жер шарында канча адам отурукташкан? Ушул суроолордун бардыгы биринчи бөлүмдө каралган.

Материктер жана океандарга арналган экинчи бөлүмгѳ саякаттоо менен алар качан жана ким тарабынан ачылганын, алардын ар биринин ѳзгѳчѳлүгү кандай экендигин билесиңер: кандай элдер жашашат, кайсы мамлекеттер жайгашкан жана алардын коомдук - саясий айырмачылыктары кандай?

Адамдын жаратылышка кийлигишүүсүнүн жагымсыз натыйжаларын кантип алдын алабыз жана жогото алабыз?

Бул башкы суроолор, алардын жообун силер менен бирге издейбиз.

Kartinka3.jpg

Үчүнчү бөлүм биздин мекенибиз - Кыргыз Республикасынын жаратылышынын ар түрдүүлүгүнѳ жана байлыгына, калктын чарба жашоосуна жана тиричилигинин ѳзгѳчѳлүгүнѳ арналган.

Кыргызстандын физикалык жана экономикалык географиясы боюнча картосхемалар, сүрөттөр, таблицалар, видеофильмдер биздин республиканын жаратылышынын ѳзгѳчѳлүктѳрү, баа жеткис кен байлыктары, өнөр - жайы, айыл - чарбасы жана транспортунун ѳнүгүүсү жана ѳзгѳрүшү, географиялык чөйрөнү түзгѳн адамдардын эмгектери жѳнүндѳ айтып беришет.

Жаратылыш ресурстары кантип пайдаланылат, ички жана сырткы экономикалык байланыштар кантип ишке ашырылат? Республикада райондор боюнча кандай айырмачылыктар бар? Республиканын экономикасы кандай багытта өнүгүп жатат? Жаратылыштык жана чарбалык кандай көйгөйлөр бар? Кыргызстан деген аталыштагы планетанын уникалдуу жана кайталангыс бурчун кантип сактоо керек? Биздин үчүнчү бөлүк ушулар тууралуу. Биздин үчүнчү бөлүк ушулар тууралуу.

Анда! ГЕОГРАФИЯнын укмуштуу жана ѳзүнѳ тарткан дүйнөсүнѳ кош келиңиздер!

БУЛ ЭМНЕ ЖАНА КАЙДА ЖАЙГАШКАН
Таумата-факатангиханга-коауау-о-таматеа-турипука-капикимаунга-хорону-купокаифенуаки-танатаху

Жок, бул мааниси жок тамгалар эмес! Кана бул сөздөрдү айтып көргүлөчү, сөздөрдү айтуу канчалык оор, ага караганда жаңылмачтарды жеңилирээк айтасыңар. Же болбосо,Тауматафакатангихангакоауауотаматеа турипукакапикимаунгахоронукупокаинуфену акитанатаху (маори Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipu kakapikimaungahoronukupokaiwhenua kitanatahu кыскача – Тауматафакатангихангакоауауотаматеапокаину фенуакитанатаху) — бул болгону Жаңы Зеландияда жайгашкан, 305 метр бийиктиктеги дөбө. Баарлашууга ыңгайлуу үчүн жергиликтүү маори калкы тарабынан бул аталыш Таумата деп дайыма кыскартылып айтылат. Holmt.jpg Ушул сөздүн жакындатылган котормосу мындай угулат: «Чоң тизеси бар, тоого тырмышып чыгып, аларды жуткан, жерди жегич катары белгилүү Таматеа деген эркек дөбөнүн чокусунда өзүнүн сүйгөнү үчүн флейтада ойногон». Бул дөбөнүн 105 сөздөн турган аты дагы бар.

Мындай узун аталышты жергиликтүү маори уруулары пайдаланышканын жергиликтүү элдер белгилешет. Бул кайрылууга карабастан, Жаңы Зеландиялык географиялык коому дѳбѳнүн болгону 57 тамгадан турган аталышынын кыска вариантына токтолушту.