БИЛИМ БУЛАГЫ

KR

География — различия между версиями

(kg)
 
м (География kg7 kartinki)
 
(не показано 17 промежуточных версий 2 участников)
Строка 1: Строка 1:
 
<div class="row geo-bg"><div class="maintext large-8 medium-7 columns"><!-- Page Content -->
 
<div class="row geo-bg"><div class="maintext large-8 medium-7 columns"><!-- Page Content -->
  
== По страницам географии ==
+
== География барактарынан ==
<div class="lblg">''Жер Күн системасындагы жашоого мүмкүн болгон жалгыз материк. Космостон аябай кооз көрүнөт. Адамдар анын табышмактарын ачууда көп иштерди жасады. Ушул илимдер, физика, астрономия, биология, химия биздин көрүүбүз боюнча дүйнөнүн табигый илимдик сүрөтүн көрсөттү.<br>Ал эми география? ... Географиясыз дүйнө сүрөтү толук болмок эмес. География гана аралыктык жашоонун ар турдүүлүгүн, адамдын чарбачылык иш аракетин, географиялык чөйрөдөгү ролун көрсөтөт. Жердин картага «түшүрүлүп» жазылганына карабастан , анда дагы көп сырлар бар!''
+
<div class="lblg">''Жер - Күн системасындагы жашоого мүмкүн болгон жалгыз планета. Космостон укмуштуудай кооз көрүнөт. Адамдар анын табышмактарын ачуу үчүн көп нерселерди жасады. Физика, астрономия, биология, химия сыяктуу илимдер биздин көз карашыбызда дүйнөнүн табигый илимий сүрөтүн калыптандырат.
 +
<br>Ал эми географиячы? ... Географиясыз дүйнө сүрөтү толук болмок эмес. География гана жашоонун мейкиндиктик ар түрдүүлүгү жана адамдын ишмердүүлүгү, анын географиялык чөйрөдөгү ролу жѳнүндѳ түшүнүк берет. Жер толугу менен картага түшүрүлүп баяндалганына карабастан, анда дагы эле сырлар бар!
 
</div>
 
</div>
  
{{center|[[Файл:Vid.jpg|600px|link=]]}}
+
{{center|[[Файл:BB GEO full KG.mp4|640px|start=1]]}}
  
  
'''Биздин сабактын бетинен силер менен чогуу дүйнө жүзүнө саякатка чыгууга, кантип жана эмне үчүн убакытта, мейкиндикте бардыгы жаратылыш менен тыгыз байланышта , бири биринен көз каранды экендигин, географиялык тапшырмаларды жана экологиялык көйгөйлөрдү илимий жол менен чечүүнү үйрөнөбүз.'''
+
'''Биздин предметтик бет силерге биз менен бирге дүйнө жүзү боюнча саякатка чыгууну, биздин планета убакытта жана мейкиндикте кантип жана эмне үчүн ѳзгѳрүлѳт, жаратылышта бардыгы бири - бири менен ѳз ара байланышта жана бири - биринен көз каранды экендигин билүүнү, географиялык тапшырмаларды жана экологиялык көйгөйлөрдү чечүүнү үйрөнүүнү сунуштайт.'''
  
<ul class="small-block-grid-3 large-block-grid-3">
 
<li>{{menu|col=#419276|h=Природа Земли|imp=|[[География:Земля|Земля]]|[[География:План и карта|План и карта]]|[[География:Литосфера|Литосфера]]|[[География:Гидросфера|Гидросфера]]|[[География:Атмосфера|Атмосфера]]|[[География:Географическая оболочка и биосфера|Географическая оболочка и биосфера]]|im=Geom1.png}}</li>
 
<li>{{menu|col=#419276|h=Материки и океаны|imp=|[[География:Африка|Африка]]|[[География:Австралия|Австралия]]|[[География:Антарктида|Антарктида]]|[[География:Южная Америка|Южная Америка]]|[[География:Северная Америка|Северная Америка]]|[[География:Евразия|Евразия]]|[[География:Океаны|Океаны]]|im=Geom2.png}}</li>
 
<li>{{menu|col=#419276|h=Кыргызстан|imp=|[[География:Кыргызстан|Кыргызстан]]|[[География:Природа Кыргызстана|Природа]]|[[География:Население Кыргызстана|Население]]|[[География:Хозяйство Кыргызстана|Хозяйство]]|im=Geom3.png}}</li>
 
</ul>
 
{{right|[[Файл:Картинка_1.png|350px]]}}
 
'''В первом разделе''' вы найдете информацию о геосферах Земли, о взаимодействии ее природных комплексов, улучшите свои топографические и картографические навыки. Видео, схемы, рисунки помогут понять и увидеть процессы, протекающие в литосфере, гидросфере, атмосфере, географической оболочке и биосфере.
 
  
Как происходит горообразование и формируется рельеф Земли? Почему возникают землетрясения и вулканы? Как происходит Мировой круговорот воды? Какими свойствами обладает океаническая вода? Как можно использовать энергию воды? Кто живет в океане? Что такое погода и климат? Как предсказывают погоду? Сколько людей на Земле и как они расселены по планете?  Все эти вопросы рассмотрены в первом разделе.
+
{{right|[[Файл:Geo kubulush.png |thumb|350px|Географиялык кубулуш]]}}
{{right|[[Файл:Географияэто1.mp4|350px|thumbtime=58]]}}
+
'''Биринчи бөлүмдө''' силер Жердин геосфералары жѳнүндѳ, анын жаратылыштык комплекстеринин ѳз ара аракеттенүүсү жѳнүндѳ маалыматтарды табасыңар,  ѳзүңѳрдүн топографиялык жана картографиялык көндүмүңѳрдү жакшыртасыңар. Видео, схемалар, сүрөттөр Жердин кантип пайда болгондугун, өзгөрүшүн, тоо тектеринин түзүлүшүн, андагы процесстерди, абадагы кубулуштарды, суулардын саякатын жана жандуу жаратылыштын таралышын жакындан көрүүгѳ жардам берет.
  
'''Во втором разделе,''' путешествуя по страничкам, посвященным материкам и океанам, вы узнаете, когда и кем они были открыты, каковы особенности каждого; какие народы их населяют, какие государства там расположены и их общественно-политические различия.  
+
Тоо кантип пайда болот жана Жердин рельефи кантип калыптанат? Эмне үчүн жер титирөөлѳр болуп жана жанар тоолор атырылат? Дүйнөлүк суу айлануу кантип жүрөт? Океан суусу кандай касиетке ээ? Суунун энергиясын кантип пайдаланса болот? Океанда кимдер жашайт? Климат жана аба-ырайы  деген эмне? Аба- ырайын алдын ала кантип аныктайт? Жер шарында канча адам отурукташкан? Ушул суроолордун бардыгы  биринчи бөлүмдө каралган.
  
Как предвидеть и предотвращать неблагоприятные последствия вмешательства человека в природу?  Это главные вопросы, на которые мы вместе будем искать ответы.
+
Материктер жана океандарга арналган '''экинчи бөлүмгѳ''' саякаттоо менен алар качан жана ким тарабынан ачылганын, алардын ар биринин ѳзгѳчѳлүгү кандай экендигин билесиңер: кандай элдер жашашат, кайсы мамлекеттер жайгашкан жана алардын коомдук - саясий айырмачылыктары кандай?
{{left|[[Файл:Картинка 3.jpg|350px]]}}
 
'''Третий раздел''' посвящен многообразию и богатству природы, особенностям быта и хозяйственной жизни населения нашей родины - Кыргызской Республики. Картосхемы, фотографии, таблицы, видеофильмы по физической и экономической географии Кыргызстана расскажут об особенностях природы нашей республики, о богатствах ее недр, о развитии и преобразовании промышленности, сельского хозяйства и транспорта, о людях, трудом которых создается географическая среда.
 
  
Как используются природные ресурсы и осуществляются внутренние и внешние экономические связи? Какие порайонные различия существуют в республике? В каком направлении развивается экономика республики? Какие существуют природные и хозяйственные проблемы? Как сохранить уникальный и неповторимый уголок планеты под названием Кыргызстан?   Об этом наш третий раздел.
+
Адамдын жаратылышка кийлигишүүсүнүн жагымсыз натыйжаларын кантип алдын алабыз жана жогото алабыз?  
 +
 
 +
Бул башкы суроолор, алардын жообун силер менен бирге издейбиз.
 +
 
 +
{{left|[[Файл:Kartinka3.jpg|350px]]}}
 +
'''Үчүнчү бөлүм''' биздин мекенибиз - Кыргыз Республикасынын  жаратылышынын  ар түрдүүлүгүнѳ  жана байлыгына, калктын чарба жашоосуна жана тиричилигинин ѳзгѳчѳлүгүнѳ арналган.
 +
 
 +
Кыргызстандын физикалык жана экономикалык географиясы боюнча картосхемалар, сүрөттөр, таблицалар, видеофильмдер биздин республиканын жаратылышынын ѳзгѳчѳлүктѳрү,  баа жеткис кен байлыктары,  өнөр - жайы, айыл - чарбасы жана транспортунун ѳнүгүүсү жана ѳзгѳрүшү, географиялык чөйрөнү түзгѳн адамдардын эмгектери жѳнүндѳ  айтып беришет.
 +
 
 +
Жаратылыш ресурстары кантип пайдаланылат,  ички жана сырткы экономикалык байланыштар кантип ишке ашырылат? Республикада райондор боюнча кандай айырмачылыктар бар? Республиканын экономикасы кандай багытта өнүгүп жатат? Жаратылыштык жана чарбалык кандай көйгөйлөр бар? Кыргызстан деген аталыштагы планетанын уникалдуу жана кайталангыс бурчун кантип сактоо керек? Биздин үчүнчү бөлүк ушулар тууралуу. Биздин үчүнчү бөлүк ушулар тууралуу.
 
<br clear="all" />
 
<br clear="all" />
 
<p align="center" style="text-indent:20px; font-size:20px">
 
<p align="center" style="text-indent:20px; font-size:20px">
Итак! Добро пожаловать в удивительный и увлекательный мир ГЕОГРАФИИ!  
+
Анда! ГЕОГРАФИЯнын укмуштуу жана ѳзүнѳ тарткан дүйнөсүнѳ кош келиңиздер!
 
</p>
 
</p>
 
</div>
 
</div>
Строка 38: Строка 39:
 
<div class="sbstyle">
 
<div class="sbstyle">
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric">Что такое и где находится</div>
+
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric">БУЛ ЭМНЕ ЖАНА КАЙДА ЖАЙГАШКАН</div>
 
</div>
 
</div>
 
{{center|<big>'''Таумата-факатангиханга-коауау-о-таматеа-турипука-капикимаунга-хорону-купокаифенуаки-танатаху'''</big>}}<br>
 
{{center|<big>'''Таумата-факатангиханга-коауау-о-таматеа-турипука-капикимаунга-хорону-купокаифенуаки-танатаху'''</big>}}<br>
<span class="firstcharacter">Н</span>ет, это не бессмысленный набор букв! И, кстати, попробуйте произнести это слово, это сделать намного тяжелее, чем проговорить скороговорку. А между между прочим Тау­­ма­­та­ф­а­­ка­­та­н­ги­­ха­н­га­­ко­ау­­ау­о­та­­ма­­те­а­­ту­­ри­­пу­­ка­­ка­­пи­­ки­­ма­у­н­га­­хо­­ро­­ну­­ку­­по­­ка­и­ну­­фе­­­ну­­а­ки­­та­­на­­та­­ху (маори Tau­ma­ta­wha­ka­tan­gi­han­ga­ko­au­au­ota­ma­tea­tu­ri­pu­ka­ka­pi­ki­ma­un­ga­ho­ro­nu­ku­po­ka­iwhe­nu­aki­ta­na­ta­hu или более кратко Тау­ма­та­фа­ка­тан­ги­хан­га­ко­ау­ау­ота­ма­теа­по­каи­ну­фе­­­ну­­аки­та­на­та­ху) — это всего-лишь холм высотой 305 метров, находящийся в Новой Зеландии. Это название часто сокращается коренными жителями маори до Таумата для удобства в общении.
+
<span class="firstcharacter">Ж</span>ок, бул мааниси жок тамгалар эмес! Кана бул сөздөрдү айтып көргүлөчү, сөздөрдү айтуу канчалык оор, ага караганда жаңылмачтарды жеңилирээк айтасыңар. Же болбосо,Тауматафакатангихангакоауауотаматеа
 +
турипукакапикимаунгахоронукупокаинуфену
 +
акитанатаху (маори Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipu
 +
kakapikimaungahoronukupokaiwhenua
 +
kitanatahu кыскача Тауматафакатангихангакоауауотаматеапокаину
 +
фенуакитанатаху) — бул  болгону  Жаңы Зеландияда жайгашкан, 305 метр бийиктиктеги дөбө. Баарлашууга ыңгайлуу үчүн    жергиликтүү маори калкы тарабынан  бул аталыш Таумата деп  дайыма кыскартылып айтылат.
 
[[Файл:Holmt.jpg]]
 
[[Файл:Holmt.jpg]]
Приблизительный перевод этого слова звучит так: «Вершина холма, где Таматеа, мужчина с большими коленями, который скатывался, забирался и проглатывал горы, известный как поедатель земли, играл на своей флейте для своей возлюбленной». Существует также  название этого холма из 105 букв.
+
Ушул сөздүн жакындатылган котормосу мындай угулат: «Чоң тизеси бар, тоого тырмышып чыгып, аларды жуткан, жерди жегич катары белгилүү  Таматеа деген эркек  дөбөнүн чокусунда өзүнүн сүйгөнү үчүн  флейтада ойногон». Бул дөбөнүн 105 сөздөн турган аты дагы бар.  
  
Местные жители утверждают, что такое  длинное название всегда использовалось местными племенами маори. Несмотря на это заявление новозеландское географическое общество остановилось на сокращенном варианте названия холма, состоящем всего-лишь из 57 букв.
+
Мындай узун аталышты жергиликтүү маори уруулары пайдаланышканын жергиликтүү элдер белгилешет. Бул кайрылууга карабастан, Жаңы Зеландиялык географиялык коому дѳбѳнүн  болгону 57 тамгадан турган аталышынын  кыска вариантына токтолушту.
</div>
 
<!-- Второй элемент сайдбара лайфхаки -->
 
<div class="sbstyle">
 
<div class="row">
 
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric">Нету</div>
 
</div>
 
Нету
 
</div>
 
<!-- третий элемент сайдбара викторины игры тесты -->
 
<div class="sbstyle">
 
<div class="row">
 
<div class="large-10 small-10 large-centered small-centered columns rubric">Нету</div>
 
</div>
 
Нету
 
 
</div>
 
</div>
 
</div>
 
</div>

Текущая версия на 09:41, 19 сентября 2018

География барактарынан

Жер - Күн системасындагы жашоого мүмкүн болгон жалгыз планета. Космостон укмуштуудай кооз көрүнөт. Адамдар анын табышмактарын ачуу үчүн көп нерселерди жасады. Физика, астрономия, биология, химия сыяктуу илимдер биздин көз карашыбызда дүйнөнүн табигый илимий сүрөтүн калыптандырат.


Ал эми географиячы? ... Географиясыз дүйнө сүрөтү толук болмок эмес. География гана жашоонун мейкиндиктик ар түрдүүлүгү жана адамдын ишмердүүлүгү, анын географиялык чөйрөдөгү ролу жѳнүндѳ түшүнүк берет. Жер толугу менен картага түшүрүлүп баяндалганына карабастан, анда дагы эле сырлар бар!


Биздин предметтик бет силерге биз менен бирге дүйнө жүзү боюнча саякатка чыгууну, биздин планета убакытта жана мейкиндикте кантип жана эмне үчүн ѳзгѳрүлѳт, жаратылышта бардыгы бири - бири менен ѳз ара байланышта жана бири - биринен көз каранды экендигин билүүнү, географиялык тапшырмаларды жана экологиялык көйгөйлөрдү чечүүнү үйрөнүүнү сунуштайт.


Географиялык кубулуш

Биринчи бөлүмдө силер Жердин геосфералары жѳнүндѳ, анын жаратылыштык комплекстеринин ѳз ара аракеттенүүсү жѳнүндѳ маалыматтарды табасыңар, ѳзүңѳрдүн топографиялык жана картографиялык көндүмүңѳрдү жакшыртасыңар. Видео, схемалар, сүрөттөр Жердин кантип пайда болгондугун, өзгөрүшүн, тоо тектеринин түзүлүшүн, андагы процесстерди, абадагы кубулуштарды, суулардын саякатын жана жандуу жаратылыштын таралышын жакындан көрүүгѳ жардам берет.

Тоо кантип пайда болот жана Жердин рельефи кантип калыптанат? Эмне үчүн жер титирөөлѳр болуп жана жанар тоолор атырылат? Дүйнөлүк суу айлануу кантип жүрөт? Океан суусу кандай касиетке ээ? Суунун энергиясын кантип пайдаланса болот? Океанда кимдер жашайт? Климат жана аба-ырайы деген эмне? Аба- ырайын алдын ала кантип аныктайт? Жер шарында канча адам отурукташкан? Ушул суроолордун бардыгы биринчи бөлүмдө каралган.

Материктер жана океандарга арналган экинчи бөлүмгѳ саякаттоо менен алар качан жана ким тарабынан ачылганын, алардын ар биринин ѳзгѳчѳлүгү кандай экендигин билесиңер: кандай элдер жашашат, кайсы мамлекеттер жайгашкан жана алардын коомдук - саясий айырмачылыктары кандай?

Адамдын жаратылышка кийлигишүүсүнүн жагымсыз натыйжаларын кантип алдын алабыз жана жогото алабыз?

Бул башкы суроолор, алардын жообун силер менен бирге издейбиз.

Kartinka3.jpg

Үчүнчү бөлүм биздин мекенибиз - Кыргыз Республикасынын жаратылышынын ар түрдүүлүгүнѳ жана байлыгына, калктын чарба жашоосуна жана тиричилигинин ѳзгѳчѳлүгүнѳ арналган.

Кыргызстандын физикалык жана экономикалык географиясы боюнча картосхемалар, сүрөттөр, таблицалар, видеофильмдер биздин республиканын жаратылышынын ѳзгѳчѳлүктѳрү, баа жеткис кен байлыктары, өнөр - жайы, айыл - чарбасы жана транспортунун ѳнүгүүсү жана ѳзгѳрүшү, географиялык чөйрөнү түзгѳн адамдардын эмгектери жѳнүндѳ айтып беришет.

Жаратылыш ресурстары кантип пайдаланылат, ички жана сырткы экономикалык байланыштар кантип ишке ашырылат? Республикада райондор боюнча кандай айырмачылыктар бар? Республиканын экономикасы кандай багытта өнүгүп жатат? Жаратылыштык жана чарбалык кандай көйгөйлөр бар? Кыргызстан деген аталыштагы планетанын уникалдуу жана кайталангыс бурчун кантип сактоо керек? Биздин үчүнчү бөлүк ушулар тууралуу. Биздин үчүнчү бөлүк ушулар тууралуу.

Анда! ГЕОГРАФИЯнын укмуштуу жана ѳзүнѳ тарткан дүйнөсүнѳ кош келиңиздер!

БУЛ ЭМНЕ ЖАНА КАЙДА ЖАЙГАШКАН
Таумата-факатангиханга-коауау-о-таматеа-турипука-капикимаунга-хорону-купокаифенуаки-танатаху

Жок, бул мааниси жок тамгалар эмес! Кана бул сөздөрдү айтып көргүлөчү, сөздөрдү айтуу канчалык оор, ага караганда жаңылмачтарды жеңилирээк айтасыңар. Же болбосо,Тауматафакатангихангакоауауотаматеа турипукакапикимаунгахоронукупокаинуфену акитанатаху (маори Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipu kakapikimaungahoronukupokaiwhenua kitanatahu кыскача – Тауматафакатангихангакоауауотаматеапокаину фенуакитанатаху) — бул болгону Жаңы Зеландияда жайгашкан, 305 метр бийиктиктеги дөбө. Баарлашууга ыңгайлуу үчүн жергиликтүү маори калкы тарабынан бул аталыш Таумата деп дайыма кыскартылып айтылат. Holmt.jpg Ушул сөздүн жакындатылган котормосу мындай угулат: «Чоң тизеси бар, тоого тырмышып чыгып, аларды жуткан, жерди жегич катары белгилүү Таматеа деген эркек дөбөнүн чокусунда өзүнүн сүйгөнү үчүн флейтада ойногон». Бул дөбөнүн 105 сөздөн турган аты дагы бар.

Мындай узун аталышты жергиликтүү маори уруулары пайдаланышканын жергиликтүү элдер белгилешет. Бул кайрылууга карабастан, Жаңы Зеландиялык географиялык коому дѳбѳнүн болгону 57 тамгадан турган аталышынын кыска вариантына токтолушту.